Vastuullisuusraportti
2020
Sisällysluettelo
1.1 Kestävän kehityksen tavoitteet
1.2 Alpa Take-Back
2. Ympäristö
2.2 Tuotanto
2.3 Jäte
2.4 Logistiikka
2.6. Oma toimintamme
3. Sidosryhmät
3.1 Liettuan tuotantolaitokset
3.2 Lankatoimittajat
3.3 Pipot, huivit, peitot, pesuaine ja neuleharjat
3.4 Asiakkaat
3.5 Henkilöstö
4. Päästöt
4.1 Alpan suomen toiminnan päästöt
4.4 Kuljetuksien hiilijalanjälki
4.5 Hiilineutraalius
Tervetuloa Alpan vuoden 2020 Vastuullisuusraportin pariin. Vuosi 2020 oli erittäin tapahtumarikas varmasti monelle yritykselle – samoin myös Alpalle.
Maaliskuussa 2020 suurin osa Alpan henkilökunnasta siirtyi etätöihin. Koko maailma tuntui pysähtyvän ja huoli tulevasta vaelsi mieliimme. Tehostimme etätyöskentelytapojamme ja otimme käyttöön muun muassa säännölliset videopalaverit. Kehitimme myös viestintäkäytänteitämme yrityksen sisällä, joka selkeytti henkilökunnan työpäiviä.
Alkuvuosi oli todella hiljaista ja koronasta huolimatta lanseerasimme erityisesti kesään soveltuvia silkki-alpakka-tuotteita. Tuotteet otettiin positiivisesti vastaan, josta olemme todella onnellisia. Lanseerasimme myös uusia värejä suosittuihin tuotteisiin syksyllä. Alkuvuoden vaikeuksista huolimatta onnistuimme kasvattamaan liikevaihtoamme edellisestä vuodesta. Lisäksi lanseerasimme joulukuussa Alpa Home -valikoiman.
Olimme ensimmäistä kertaa mukana Eetti Ry:n järjestämässä Rank a Brand -selvityksessä. Rank a Brand on yritysvastuukriteeristö, jonka pohjalta vaatebrändit pisteytetään sen mukaan, kuinka avoimia he ovat vastuullisuustoimistaan. Alpa pääsi selvityksessä toiseksi parhaaseen B-kategoriaan, joka kertoo suunnan olevan oikea. Vaikka tekemistä yhä on, olemme ylpeitä sijoituksesta.
Vuonna 2020 annoimme vaatemerkkinä harvinaisen lupauksen – käytä neulettamme 60 päivää ja palauta, mikäli et ole tyytyväinen. Joulukuun aikana ostetuille tuotteille annoimme 60 päivän täyden palautusoikeuden, vaikka neule olisikin käytetty. Meillä on mallistossa useita neuleita, jotka on neulottu kestävyyttä ajatellen varsin tiiviisti, ja ne vaativat pehmetäkseen tietyn verran sisäänajoa. Alussa hieman karkealta tuntuva neule on parin viikon käytön jälkeen aivan eri maailmasta, kun neuleen sisäpinta pehmenee käytön myötä. Myös neulevaatteiden istuvuus mukautuu ja muotoutuu käyttäjälleen käytön myötä – hyvästä tulee parempi. Kampanja oli erittäin onnistunut ja palautuksia tuli vain muutamia, vaikka neuleita myimme satoja. Onnistunutta kampanjaa tulemme hyödyntämään silloin tällöin myös vuonna 2021.
2nd hand -palvelumme kasvoi vuodesta 2019 vuoteen 2020 420 %. Tämä osoittaa, että käytetyille neuleille on tosiaan kysyntää ja käytettyjen tuotteiden myynti voi olla liiketoiminnallisesti kannattavaa. On hienoa huomata, että mahdollinen stigma käytettyihin tuotteisiin liittyen on katoamassa ja yhä useampi henkilö valitsee käytetyn tuotteen uuden sijasta.
Iso ja tärkeä askel kohti vastuullisempaa toimintaa vuonna 2020 oli päätös aloittaa koko toimintamme hiilijalanjäljen kompensointi. Kompensointi tukee Alpan tavoitetta olla omien toimintojensa osalta hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä. Kompensoinnin kumppaniksi valikoitui jyväskyläläinen Green Carbon.
Myös vuoden 2020 sisään on mahtunut paljon oppimista ja uutta tietoa liittyen vastuullisuuteen ja Alpaan brändinä.
Seuraavaksi avaamme vastuullista vuottamme 2020!
2nd hand -palvelumme kasvu vuodesta 2019 vuoteen 2020
Toimitusjohtajan terveiset
“Vuosi 2020 oli monella tapaa poikkeuksellinen Alpalle – eikä vain koronan vuoksi”
Vuosi 2020 oli monella tapaa poikkeuksellinen Alpalle – eikä vain koronan vuoksi. Toimme vuonna 2020 valikoimiimme useita uusia tuotteita ja tuotekategorioita. Suurin näistä oli kokonainen mallisto silkki-alpakka-langasta valmistettuja tuotteita kesää varten. Lisäksi joulusesonkiin lanseerasimme Alpa Home -malliston ja esittelimme ensimmäisiä sisustustuotteita merkkimme alla. Erikoisin uusin tuote oli ehkä alpakanvillalla täytetty peitto, joka on saanut positiivisen vastaanoton.
Tärkeä osa Alpan arkea on ollut kasvokkain käydyt keskustelut sekä spontaani ideointi samalla, kun käy kollegan kanssa täydentämässä kahvikupillista kahvikoneesta. Vuonna 2020 tämä jäi suurelta osin pois ja jouduimme opettelemaan uusia tapoja toimia ilman, että uhraisimme toiminnassamme tärkeää spontaaniutta ja keskustelevaa kulttuuria. Onneksi löysimme sopivia toimintatapoja ja onnistuimme myös yhdistämään jo valmiiksi etänä työskenteleviä työntekijöitämme paremmin osallisiksi keskusteluihin, joita yleensä käydään toimiston käytävillä. Koronavuosi oli meille Alpalla siis myös positiivinen kokemus esimerkiksi tältä osin, vaikka kevät vaikuttikin uhkaavalta ja esimerkiksi Jyväskylän myymälän sulkeminen useammaksi kuukaudeksi pelottavalta.
Koronan negatiivisista vaikutuksista huolimatta, liittyen esimerkiksi juuri myymälöihin, onnistuimme kasvattamaan liikevaihtoamme vuonna 2020. Tästä olen erityisen kiitollinen ja kiitos kuuluu asiakkaillemme sekä loistavalle henkilökunnallemme. Koronavuosi yhdisti meitä ja oli hienoa kokea onnistumisia yhdessä. Suomalaiset ovat myös selvästi halunneet panostaa kotimaiseen designiin ja tukea heille tärkeitä yrityksiä. Toivottavasti samanlainen trendi jatkuu ja mahdollisimman harvan yrityksen tarvitsee sulkea ovensa ennen kuin pääsemme tästä pandemiasta yhdessä yli.
Kiitos, että päätit vilkaista vuoden 2020 Vastuullisuusraporttiamme!
Heikki Timlin, perustaja ja toimitusjohtaja
1. Mitä me teemme?
Alpa on Jyväskyläläinen, vuonna 2012 perustettu tekstiili- ja vaatetusalan yritys, joka valmistaa ja myy alpakanvillaisia neuletuotteita.
Alpan intohimona ja tavoitteena on valmistaa maailman parhaita neuleita. Alpakanvilla on arvokas materiaali, joka kestää aikaa ja katseita. Emme seuraa viimeisimpiä muotivillityksiä, vaan valmistamme monikäyttöisiä, laadukkaita ja erilaisiin käyttötilanteisiin ympäri vuoden sopivia neuleita, joihin voit aina luottaa, niin arjessa kuin juhlassa.
Meille on hyvin tärkeää, että tuotteemme ovat kestäviä, tuntuvat hyvältä päällä ja kestävät hyvälaatuisina vuodesta toiseen. Jokainen malli on myynnissä vuosia, ja sitä parannellaan ja värityksiä muutetaan tarvittaessa.
Alpan tärkeimpiä arvoja on toimia eettisesti ja ekologisesti ja nämä arvot ohjaavatkin Alpaa kaikessa toiminnassaan. Vastuullisen liiketoiminnan harjoittaminen edellyttää myös, että Alpa on toiminnassaan läpinäkyvä, muutoshaluinen ja tulevaisuusorientoitunut.
Meillä ei ole mitään salattavaa: siksi tuotantoprosessimme ovat läpinäkyviä ja annamme sinulle täyden tyytyväisyystakuun tuotteidemme laadusta. Tarjoamme huoltoa neuleillemme koko sen elinkaaren ajan – ja hoidamme myös kierrätyksen, kun sen aika tulee.
Asiakkaamme ovat meille tärkeitä. Otatpa meihin yhteyttä missä asiassa tahansa, olemme aina kuulolla.
1.1 Kestävän kehityksen tavoitteet
Kestävän kehityksen tavoitteet (Sustainable Development Goals) pyrkivät kääntämään globaalin kehityksen suuntaa, jotta ihmisten hyvinvointi ja ihmisoikeudet, yhteiskuntien vakaus ja taloudellinen vauraus turvattaisiin ympäristön kannalta kestävästi. Lisäksi tavoitteena on poistaa maailmasta äärimmäinen köyhyys sen kaikissa muodoissa. Kestävän kehityksen 17 eri tavoitetta astuivat voimaan vuonna 2016 ja ne sitovat niin köyhiä kuin rikkaitakin maita.
Alpa on tunnistanut kolme tärkeää tavoitetta, joiden toteutumiseen Alpa voi omalla toiminnallaan vaikuttaa.
Tavoite 12: Vastuullista kuluttamista
Taistelemme Alpalla aktiivisesti kertakäyttökulttuuria sekä pikamuotia vastaan valmistamalla kestäviä sekä ajattomia tuotteita. Jokaisen tuotteen tulisi olla käytössä vuosia sekä korjattavissa tarvittaessa, jotta tuotteen elinkaari olisi mahdollisimman pitkä. Vuonna 2020 toimme valikoimiimme neuleille soveltuvia huoltotuotteita, joiden avulla tuotteiden elinkaarta voi pidentää.
Tämän lisäksi vuonna 2020 käytettyjen neuleiden myyntipalvelumme Alpa 2nd hand kasvoi 420 %. Yhä useampi asiakas löysi vuonna 2020 uuden neuleen käytettynä, joka osoittaa sen, että myös neuleita halutaan ostaa käytettynä. Käytettynä ostetuilla tuotteilla on uutta tuotetta pienempi ilmastovaikutus ja samoin tuotteen ostaessa käytettynä tukee vastuullista kuluttamista.
Tavoite 13: Ilmastotekoja
Alpa teki vuonna 2020 tärkeän päätöksen – päätimme kompensoida koko toimintamme hiilijalanjäljen. Kompensointi on konkreettinen tapa kantaa vastuu yrityksen toiminnasta aiheutuneista hiilidioksidipäästöistä ja Alpalle on pelkästään luonnollista kompensoida ne päästöt, joita ei ole onnistunut minimoimaan. Kompensoinnin lisäksi Alpa tähtää vuosittaiseen hiilijalanjäljen pienentämseen suhteessa liikevaihdon kasvuun. Vuonna 2020 Alpa onnistuikin tässä erinomaisesti, sillä kokonaishiilijalanjälki pieneni vuodesta 2019 muutamalla tuhannella kilolla, vaikka liikevaihto kasvoikin verrattuna vuoteen 2019.
Alpa on myös ottanut tavoitteeksi olla oman toimitansa osalta hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä. Tähän päästään päästöjä minimoimalla sekä siirtymällä oman toiminnan osalta hyödyntämään uusiutuvaa energiaa.
Tavoite 1: Ei köyhyyttä
Globaali köyhyys on hälyttävä ongelma, jonka kitkemiseen Alpa kokee voivansa vaikuttaa omalla toiminnallaan. Alpan arvoketjussa on maita, joissa eletään köyhyydessä. On erittäin tärkeää, että kumppaneita valitessa otetaan huomioon se, että työntekijöille maksetaan palkkaa, joka riittää elämiseen. Tämä on usein suurempi määrä kuin maassa määritelty minimipalkka.
Ehkäistäkseen sitä, että Alpan arvoketjussa on kumppaneita, jotka eivät maksa työntekijöille elämiseen riittävää palkkaa, on Alpa varmistanut työntekijöille maksettavien palkkojen suuruuden ja verrannut sitä ilmoitettuihin elämiseen riittäviin palkkoihin. Tämä ei kuitenkaan riitä ja seuraava askel Alpalle on kolmannen osapuolen auditoinnin kautta varmistaa, että kumppanit maksavat työntekijöille elämiseen riittävän palkan.
1.2 Alpa Take-Back
Oletko käyttänyt Alpa-neuleesi loppuun eikä se ole enää korjattavissa käyttökelpoiseksi?
Tuotteemme kestävät erittäin hyvin kovaakin käyttöä ja design säilyy tyylikkäänä pitkään. Mikään ei kuitenkaan ole ikuista ja meidänkin neuleemme voivat vuosien käytön myötä kulua loppuun.
Me haluamme tehdä neuleidemme elinkaaren jokaisesta vaiheesta asiakkaillemme mahdollisimman helppoa. Tekstiilien asianmukainen kierrätys on erittäin tärkeää, jotta arvokkaat materiaalit pääsevät takaisin kiertoon ja jatkamaan elämäänsä. Vuonna 2020 lanseerasimme Alpa Take-Back -palvelun, jonka kautta asiakkaat voivat lähettää loppuun kuluneet neuleensa Alpalle. Me Alpalla huolehdimme neuleiden asianmukaisesta kierrätyksestä ja otamme kallisarvoisen materiaalin talteen.
Kun lähetät loppuun käytetyn neuleesi meille, me huolehdimme, että se pääsee takaisin kiertoon uutena tuotteena. Hyvitykseksi neuleen lähettämisestä tarjoamme 10 € lahjakortin verkkokauppaamme.
2. Ympäristö
2.1 Alpakka & materiaali
Alpakka on lampaita ja vuohia hellävaraisempi ympäristölleen – kamelieläimillä on pehmeät jalat, jotka suojaavat usein herkkää maaperää eroosiolta. Alpakat eivät myöskään syö kasveja juurineen. Tällöin kasvi jatkaa kasvamistaan aterioinnin jälkeenkin. On myös tutkittu, että kamelieläimet, joihin alpakka myös lukeutuu, syövät suhteessa vähemmän märehtiviin lajeihin kuten lampaisiin verrattuna (Dittmann et al. 2014). Tällöin myös alpakoista aiheutuvat metaanipäästöt ovat alhaisemmat kuin lampailla. Alpakka laiduntaa Perun vuoristossa puolivillinä kotimaisen poron tapaan ja laumat kootaan yhteen kerintää varten kerran vuodessa. Alpakoita on maailmassa arviolta vain 6 miljoonaa – esimerkiksi kašmirvuohia on yli 450 miljoonaa.
Alpakanvilla on aina mulesing-vapaata.
Paikan päällä Perussa valitun lankatoimittajan toimintaa pyritään seuraamaan ja valvomaan parhaalla mahdollisella tavalla. Moni yksittäinen tuottaja on hyvin pieni eikä näin ollen pysty yksin vastaamaan Alpan tarpeisiin, joten tukkuri on ainoa mahdollinen yhteistyökumppani. Alpalla on lankatoimittajan kanssa vastavuoroinen arvostus ja luottamus, joka on saavutettu pitkällä yhteistyöllä
Kun käytetään eläinperäisiä materiaaleja, nousee esiin aina kysymyksiä eläinten eettisestä kohtelusta. Toimittajallamme on oma alpakkatila, josta tulee pieni osa kaikesta heidän käyttämästään alpakanvillasta. Suurin osa villasta tulee paikallisilta pientuottajilta sekä keskikokoisilta tuottajilta, joilla on oma lauma alpakoita. Voisimme olla 100 % varmoja eläinten kohtelun laadusta vain kasvattamalla eläimet itse. Se ei ole järkevää tai kannattavaa. Alpakka on kallis sekä arvostettu eläin Perussa. Tämä kannustaa eläinten hyvään kohteluun. Lisäksi alpakka on paikallisille kulttuurillisesti tärkeä eläin, jota pidetään arvossa. Tämän lisäksi alpakka lisääntyy hitaasti, joka kannustaa eläinten hyvään kohteluun. Alpakat keritään kerran vuodessa. Toimittajallamme on oma protokolla, jonka mukaan alpakoiden kerintä tulee tehdä. Myös Perun tuotannon ministeriöllä (Peruvian Ministry of Production) on protokolla alpakoiden keritsimiseen liittyen, jota kaikkien tuottajien tulee noudattaa.
Oman tilansa alpakoiden kasvattamiseen ja kohteluun liittyen lankatoimittajamme on palkannut kolmannen osapuolen tarkistamaan, että eläimiä kohdellaan eettisesti sekä ohjeistuksien mukaisesti. Toimittajamme palkkaamille keritsijöille maksetaan tuntipalkkaa eikä heille makseta esimerkiksi keritsimisen nopeudesta ja keritystä kilomäärästä. Tämä kannustaa työntekijöitä kohtelemaan alpakoita hyvin keritsimisen aikana. Lankatoimittajamme alpakkatilalla on myös USDA:n myöntämä luomusertifikaatti. Tätä sertifikaattia ei ole millään muulla alpakkatilalla maailmassa. Tämä sertifikaatti kattaa alpakoiden kasvattamisen, käsittelyn ja keritsimisen. Lisäksi lankatoimittajallamme on GOTS-sertifikaatti. Nämä sertifikaatit kattavat lankatoimittajamme oman tilan langan. Alpan hankkiman langan kuitu ei tällä hetkellä tule tältä tilalta vaan pieniltä ja keskikokoisilta tuottajilta, joiden kuidun lankatoimittajamme hankkii tukusta.
Eläinten eettisen kohtelun varmistaminen on meille tärkeä haaste, jota kehitämme jatkuvasti. Moni yksittäinen tuottaja on hyvin pieni eikä näin ollen pysty yksin vastaamaan Alpan tarpeisiin, joten tukkuri on ainoa mahdollinen yhteistyökumppani. Alpalla on lankatoimittajan kanssa vastavuoroinen arvostus ja luottamus, joka on saavutettu pitkällä yhteistyöllä. Tästä huolimatta Perun lankatuotannon vastuullisuuden ja eettisyyden varmistaminen sosiaalisen vastuun standardein on hyvin tärkeä seuraava askel kohti vielä vastuullisempaa tuotantoa. Valitettavasti pienen toimijan mahdollisuudet liittyä erilaisiin sosiaalisen vastuun järjestöihin on rajallinen. Haluamme olla tähän asiaan liittyen mahdollisimman avoimia.
Alpan tuotteet valmistetaan useimmiten 100 % alpakanvillasta. Toisinaan siihen yhdistämme myös muita luonnonkuituja, kuten silkkiä. Tuotteen uudelleenkäyttö ja kierrätys on sitä helpompaa, mitä vähemmän eri materiaaleja siihen on käytetty. Juuri tästä syystä Alpan neuleista ei löydy esimerkiksi elastaania tai akryyliä, jotka vaikeuttavat tuotteen kierrättämistä. Alpakka kestää hyvin kriittisen tarkastelun myös kestolujuutensa ja lämpöarvonsa ansiosta. Lisäksi alpakanvilla hylkii likaa, mikä vähentää pesukertojen määrää. Alpakanvillasta valmistetun tuotteen elinkaari on näin ollen pitkä.
Vuonna 2020 Alpan hankkimasta langasta 96 % oli 100 % alpakanvillalankaa ja 4 % oli silkki-alpakka-lankaa. Näistä langoista on valmistettu kaikki Alpan neuleet sekä pipot. Huivit, torkkupeitot ja peitot puolestaan hankitaan perulaiselta toimittajalta. Huivit, torkkupeitot ja peitot muodostavat 5 % kaikista Alpan tuotteista. Huivit ja torkkupeitot ovat 100 % alpakanvillaa. Peittojen päällismateriaali on perulaista pima-puuvillaa. Pima-puuvillan osuus kaikesta materiaalista on niin pieni, että sen osuuden laskeminen ei ole mahdollista.
Vuonna 2020 Alpa käytti laatuluokitukseltaan kolmea eri alpakanvillalaatua. Yleisin käyttämämme alpakkalaatu on Fine Special Alpaca, joka on kestävä kuitu etenkin pintastruktuurillisiin neuleisiin. Hyvin pehmeää Baby Alpaca -laatuista villaa käytämme napakoissa ja sileissä neuleissa sekä kudotuissa huiveissa ja pipoissa. Lisäksi käytämme erittäin hienoa Premium Baby Alpaca -laatua.
Tarvitsemamme alpakanvillalangan määrä vuonna 2020 oli 11 261 kiloa. Kaikki käyttämämme alpakanvillalanka on REACH-asetuksen mukaista. Myös ostamallamme värjäämättömällä langalla on ÖKÖ-TEX® 100 -sertifikaatti. Tuotteidemme valmistuksessa ei käytetä haitallisia kemikaaleja.
Olemme varmistaneet, että oman tuotantomme tuotteiden eikä alihankittujen tuotteiden valmistuksessa ole käytetty seuraavia kemikaaleja: (Lista englanniksi kemikaalien nimien selvyyden vuoksi)
- Alkylphenol & ethoxylates
- Phthalates
- Brominated and chlorinated flame retardants
- Azo dyes releasing carcinogenic amines through reductive cleavage
- Organotin compounds
- Poly-and Perfluorinated chemicals
- Chlorobenzenes
- Chlorinated solvents
- Chlorophenols
- Short-chain chlorinated paraffins
- Heavy metals: cadmium, lead, mercury, and chromium (VI)
Alpakoiden pienestä lukumäärästä johtuen alpakanvilla on kallis ja harvinainen materiaali, minkä vuoksi hävikin välttäminen on erityisen tärkeää. Langantuotannossa ei synny juurikaan hävikkiä.
Alpalla on käytössä kahta eri nappityyppiä: metalliset napit ja neuleen väriseksi värjätyt napit, jotka ovat corozoa, eli kivipähkinää. Metalliset napit ja kantanapit tulevat suomalaiselta toimittajalta, joka alihankkii napit Italiasta. Värjätyt napit puolestaan hankitaan Tšekistä.
Tarvitsemamme alpakanvillalangan määrä vuonna 2020 oli 11 261 kiloa
2.2 Tuotanto
Neuleet neulotaan muotoon aina kun on mahdollista. Epäonnistuneet kappaleet ja prototyypit lähetetään Alpan toimistolle Suomeen. Näitä materiaaleja ei hävitetä. Alpalla suunnitellaankin tällä hetkellä keinoja, joilla tätä neulehävikkiä voitaisiin jalostaa. Näin ollen tuotannosta ei synny hävikkiä. Menekin tarkalla arvioinnilla ja sesonkien yli kantavalla ajattelulla vältetään ylijäämä. Neuleita valmistetaan pieni määrä kerrallaan, ja täydennyseriä tehdään tarvittaessa. Varaston kierto on myös nopeaa.
Pitkät yhteistyösuhteet ovat Alpan toiminnassa hyvin tärkeitä. Alpa on tehnyt yhteistyötä lankatoimittajansa kanssa vuodesta 2012, eli yrityksen perustamisesta lähtien. Sopiva Alpan kriteerit täyttävä tuotantolaitos neuleiden neulontaan löytyi Liettuasta vuonna 2016. Vuonna 2019 tuotannon määrän kasvaessa oli ajankohtaista löytää uusi tuotantolaitos Liettuasta, jotta Alpa voisi vastata neuleiden kysyntään.
Alpan neuleita valmistetaan Liettuassa kahdella tuotantolaitoksella. Toisella näistä on sekä ISO 9001- ja ISO 14001- että EMAS-standardit.
Alpan pipot valmistetaan kahdella toimittajalla Suomessa myös hävikkiä välttäen. Suomessa valmistetaan myös Alpan valikoiman Wool Shampoo. Valikoimissa olevat neuleharjat valmistetaan Saksassa.
Lisää Alpan toimittajista pääsee lukemaan kappaleesta 3.
Testaamme ja koekäytämme eri neulemallien prototyyppejä erityisen tarkasti silloin, kun neulemallissa on käytetty esimerkiksi uutta lankalaatua tai tekniikkaa. Näin ollen minimoimme riskin, että tuotantoerässä olisi jotain olennaisesti käyttöön tai kestävyyteen vaikuttavaa virhettä. Mikäli tästä huolimatta tietty reklamaation aihe toistuu, tarkistamme tilanteen ja selvitämme, onko syynä jokin tuotantotekninen seikka, jota on syytä muuttaa.
Reklamaatioihin suhtaudumme vakavasti. Korjaamme tai korjautamme virheen tai hyvitämme tapahtuneen asiakkaalle rahallisesti. Palautetut tuotteet laitetaan aina takaisin myyntiin.
2.3 Jäte
Alpan omasta toiminnasta syntyi jätettä 280 kiloa vuonna 2020. Tästä jätteestä suurin osa on energiajätettä ja biojätettä. Koska Alpan toiminnassa hyödynnetään pakkausmateriaalit kuten pahvilaatikot tehokkaasti, ei esimerkiksi kartonkijätteen osuus Alpan kokonaisjätteestä ole suuri. Vuonna 2019 toiminnasta syntyi jätettä 340 kiloa. Näin ollen Alpa on onnistunut pienentämään toiminnastaan syntyvää jätteen määrää, vaikka liiketoiminta on kasvanut.
Kuvio 1. kuvaa Alpan toiminnasta syntyvän jätteen jakautumista. Alpan tuotannosta ei synny jätettä. Vialliset tuotteet sekä prototyypit lähetetään tehtailta Alpan toimitiloihin Jyväskylään. Näiden materiaalien osalta Alpa suunnittelee parhaillaan tapoja jatkojalostukseen ja uudelleenkäyttöön.
Energiajäte on lajiteltu hyödynnettäväksi energiantuotannossa. Paperi, kartonki, lasi ja metalli on kierrätetty. Biojäte on lajiteltu kompostoitavaksi.
Vuonna 2020 Alpalla aloitettiin muovijätteen keräys sekä kierrätys, joka ei aikaisemmin ollut toimitiloissa mahdollista.
Jäte vuonna 2020
Kuvio 1: Jätteen jakautuminen
2.4 Logistiikka
Käyttämämme alpakanvillalanka tulee Perusta laivarahdilla mahdollisimman suurissa ja harvoissa erissä. Liettuasta rahti kuljetetaan maaosuuksilla kuorma-autolla ja meriosuuksilla laivalla. Lankavarastomme on Jyväskylässä, minkä ansiosta voimme tilata Perusta mahdollisimman suuren erän lankaa kerrallaan. Jyväskylästä toimitamme tarvittavan erän lankaa Liettuan tehtaalle säännöllisesti.
Kappaleessa 4.4 avaamme rahdin päästöjen jakautumista vuonna 2020. Lentorahti jatkaa kaikista suuripäästöisimpänä kuljetusmuotona, vaikka vuonna 2020 tyypillisimpiä kuljetusmuotoja olivat lankojen kuljetuksien osalta laivarahti ja valmiita neuleita kuljetettiin tehtaalta varastolle vain maantiekuljetuksin.
Vuonna 2020 teimme yhteistyötä rahtiin liittyen seuraavien toimijoiden kanssa: DHL, HRX, Kuehne+Nagel, PostNord, Posti, Tavaralähetit ja TNT.
Verkkokaupan varasto on samassa yhteydessä oman kivijalkaliikkeemme kanssa Jyväskylässä. Sijainti on logistisesti hyvä ja keskeinen ottaen huomioon sen, että Suomi on ylivoimaisesti suurin markkina-alueemme. Suomen markkinan lisäksi Alpan tuotteita myydään aktiivisesti myös Ruotsiin. Verkkokaupasta on myös mahdollista tilata tuotteita maailmanlaajuisesti.
Alpan tuotteilla on 30 päivän ilmainen vaihto- ja palautusoikeus. Palautuva tuote tarkistetaan ja laitetaan takaisin myyntiin normaalihintaisena. Palautuvien tilausten toimitus on nähty pienempänä haittana kuin se, että esimerkiksi väärän kokoiseksi havaittu tuote jää asiakkaalle käyttämättä. Turhien tilausten minimoimiseksi Alpa on kehittänyt showroom-konseptin: Alpan tuotteita on mahdollista päästä sovittamaan ja tilaamaan itselleen toimituskuluitta showroom-jälleenmyyjäliikkeissä Tampereella, Turussa ja Helsingissä. Lisäksi asiakaspalvelumme neuvoo oikean koon valinnassa mielellään.
2.5 Pakkausmateriaalit
Alpan tuotteet pakataan 100 % kierrätettävään ja uudelleen käytettävään postituspussiin, jolla myös mahdolliset vaihto- ja palautustuotteet on mahdollista toimittaa takaisin. Lisäksi kannustamme asiakkaitamme valitsemaan paperia vielä ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon, RePackin.
RePack on suomalaisyrityksen kehittämä, palkittu pakkausmateriaali ja sen palautusjärjestelmä. RePack-pakkaukset valmistetaan kierrätysmuovista, ja yksi paketti kestää keskimäärin 20 käyttökertaa. Pakkaus on 100 % kierrätettävää polypropeenia.
Vuonna 2020 verkkokaupan lähetyspakkauksista 11,9 % oli RePack-pakkauksia. Vuonna 2019 prosenttiosuus oli 10,3 %, joten olemme onnistuneet lisäämään RePack-pakkauksen käyttöastetta edellisvuoteen. Loput 88,1 % tilauksista pakattiin Alpan omaan kartonkiseen pussiin. RePack-pakkaukset ovat toimineet verkkokauppalähetyksien kanssa erinomaisesti. Tulevaisuudessa Alpa pyrkii yhä enemmän nostamaan RePack-pakkauksen tärkeyttä ja ympäristöystävällisyyttä asiakkailleen.
Vuonna 2020 kaikesta Alpan kuluttamasta pakkausmateriaalista 92 % on uusiutuvista ja kierrätetyistä materiaaleista. Tähän lukeutuvat RePack-pussit, verkkokaupan paperiset lähetyspussit, tuotteen mukana annettavat esitteet, tuotteiden hintalaput, verkkokaupan vaihto- ja palautuslomakkeet sekä myymälässä tarjottava paperikassi. Ei uusiutuviin tai kierrätettyihin pakkausmateriaaleihin on lukeutunut vuonna 2020 tuotteiden pakkauksessa käytetyt muovipussit sekä hintalappujen kiinnikkeet.
Pakkausmateriaalien käytön jakautumista pääsee tarkastelemaan kuviosta 2. Vuonna 2019 Alpan käyttämistä pakkausmateriaaleista myös 92 % on ollut uusiutuvia ja kierrätettyjä materiaaleja. Muutosta ei siis ole ollut verrattuna edelliseen vuoteen. Selvä edistysaskel on kuitenkin se, että yhä useampi asiakas on valinnut perinteisen pakkauspussin sijasta uudelleenkäytettävän RePack-pussin.
Alpan verkkokauppalähetyksiin käytettävät paperipussit ovat FSC-sertifioinnin mukaisia. Lisäksi tuotteiden hintalaput, vaihto- ja palautuslomakkeet sekä esitteet ovat myös FSC-sertifioituja.
Pakkausmateriaalien käyttö 2020
Kuvio 2: Pakkausmateriaalien käyttö 2020
Alpan tuotteet pakataan yksitellen kuljetusta ja säilytystä varten. Tuotteet pakataan tehtaalla matalatiheyksiseen polyeteeniin (PE-LD/LDPE) eli ohueen ja kevyeen muovipakkaukseen. Muovipakkauksen käyttäminen on toistaiseksi välttämätöntä, jotta tuotteet pysyisivät vahingoittumattomina ennen kuin ne tulevat asiakkaan käyttöön. Muovipakkaus estää tuotteiden kastumisen kuljetuksessa ja suojaa tuotteita muun muassa tuholaisilta. Näin ehkäisemme turhan hävikin syntymistä. Tämän vuoksi tuotteita ei ole ympäristön kannalta edullista pakata varastollamme uudestaan esimerkiksi paperikääreeseen, koska tuotteet pakataan joka tapauksessa tehtaalla muovipussiin. Tällöin pakkausmateriaalista syntyvä ympäristökuormitus olisi vielä suurempi.
Alpan tuotteet pakataan aina kierrätettävään muovipakkaukseen. Kehotammekin asiakkaitamme uusiokäyttämään muovipakkausta esimerkiksi roskapussina ja lopulta kierrättämään sen asianmukaisesti. Näin edistämme muovin kiertotalouden kehittämistä.
Me Alpalla tiedostamme muovin ympäristöongelmat muun muassa meriin ja muihin vesistöihin päätyvän mikromuovin ja muovin valmistamisen ympäristövaikutuksien osalta. Vaikka ekologisten pakkausmateriaalien osuuksia on onnistuttu nostamaan, parantamisenkin varaa on yhä. Vuonna 2021 Alpa vaihtaakin uusiutumattoman muovipakkauksen uuteen uusiutuvaan sekä biohajoavaan materiaaliin.
Lankamateriaalit ja valmiit neuleet tulevat meille pahvilaatikoissa, jotka käytämme uudelleen esimerkiksi neuleiden säilyttämisessä sekä jälleenmyyjille lähetettävissä toimituksissa. Käyttökelvottomiksi hajonneet pahvilaatikot kierrätetään asianmukaisesti. Näitä pahvilaatikoita Alpa ei hanki itse, vaan tehtaat tarjoavat ne.
Taulukossa 1 olemme listanneet vuoden 2020 pakkausmateriaalien sekä pesuainepullojen ja etikettien toimittajat.
%
Vuonna 2020 kaikesta Alpan kuluttamasta pakkausmateriaalista 92 % on uusiutuvista ja kierrätetyistä materiaaleista
Yritys | Kategoria | Osoite |
Pussikeskus Oy | Postipussit | Ilmalankatu 2A, 00240 Helsinki |
Garlita | Muovipussit | Rinkūnų k. Garliavos apyl. sen. Kauno r. sav. Stadiono 2 LT – 53280, Liettua |
Tuotenauha Oy | Niskalaput | Moisionkatu 6, 15101 Lahti |
Tuotenauha Oy | Materiaalilaput | Moisionkatu 6, 15101 Lahti |
Jyväskylän Siirto-Paino Oy | Hintalaput | Kiilatie 4, 40320 Jyväskylä |
Digisuomi / Pakkaustukku | Hintalappujen kiinnikkeet | Kirrinpolku 5, 40270 Palokka |
Jyväskylän Siirto-Paino Oy | Esitevihkot | Kiilatie 4, 40320 Jyväskylä |
Jyväskylän Kopio-Team Oy | Esitevihkot | Yrjönkatu 35, 40100 Jyväskylä |
Jyväskylän Siirto-Paino Oy | Vaihto- ja palautuslomakkeet | Kiilatie 4, 40320 Jyväskylä |
Jyväskylän Kopio-Team Oy | Vaihto- ja palautuslomakkeet | Yrjönkatu 35, 40100 Jyväskylä |
Jouco Oy | Pesuainepullot | Palokunnankatu 26 A, 13100 Hämeenlinna |
Pirkanmaan Laatuetiketti Oy | Pesuaine-etiketit | Keskitie 3, 33470 Ylöjärvi |
ACE Print Oy | Etiketit | Vasarakatu 1, 40320 Jyväskylä |
Jyväskylän Kopio-Team Oy | Hintatarrat | Yrjönkatu 35, 40100 Jyväskylä |
Pajalahti Trading Oy | Silkkipaperi, voimapaperi | Laivurinkatu 10 B 12a, 00150 Helsinki |
Printela UAB | Tekstiilimerkit | Technikos g. 7, Kaunas 51209, Lithuania |
2.6 Oma toimintamme
Tavoitteemme on kehittyä jatkuvasti vastuullisuustyössämme. Vuonna 2020 Alpa on luonut oman Supplier Code of Conductin, eli toimintaperiaatteet, johon jokainen toimittaja sitoutetaan. Allekirjoituksien hankkiminen on tällä hetkellä vielä kesken oleva prosessi.
Olemme julkaisseet toimintaperiaatteet verkkosivuillamme ja tavoitteenamme on saada kaikilta toimittajilta siihen allekirjoitukset vuoden 2021 loppuun mennessä. Aloitimme allekirjoituksien keräämisen vuoden 2020 marraskuussa ja vuoden 2020 loppuun mennessä 25 % kumppaneistamme oli allekirjoittanut ohjeistuksen.
Toimintamme vastuullisuuden tavoitteista tulevaisuudessa pääsee lukemaan lisää liitteestä 1.
3. Sidosryhmät
Keskeisimpiä Alpan sidosryhmiä asiakkaiden ja henkilöstön lisäksi ovat lankatoimittajat Perussa sekä tuotantolaitokset Suomessa ja Liettuassa. Toimintamme on verrattain ketterää, joten suora ja välitön yhteydenpito on mahdollista.
Sidosryhmien valinnassa pitkien yhteistyösuhteiden merkitys korostuu: Alpalla uskotaan, että pitkät yhteistyösuhteet edistävät luottamusta, vastuullisuutta, yhdessä kehittämistä ja hyviä työoloja. Näin ollen tavoitteena ei ole valita halvinta yhteistyökumppania ja vaihtaa sitä säännöllisesti halvemman hinnan perässä. Sen sijaan laatu, luotettavuus ja vastuullisuus painottuvat.
Yhteistyökumppaneiden valinnassa tärkein kriteeri on toimiva ja reilu prosessi sekä sen laadukas lopputulos. Halvin hinta ei ole valintaperuste: tuotantolaitoksen suhteen esimerkiksi henkilöstön työolot sekä yhteistyön luotettavuus ja kesto arvotetaan hintaa merkittävämmäksi tekijäksi. Koska Alpa valitsee toimittajansa tarkoin, vahvan luottamussuhteen ylläpito kaikkien toimittajien kesken on mahdollista.
Kaikista Alpan tuotteista 95 % valmistetaan matalan riskin maista eli Suomessa, Liettuassa ja Saksassa. Suomessa ja Liettuassa valmistetaan Alpan tuotteista neuleet, pipot sekä neuleille tarkoitettu pesuaine. Tämän lisäksi Alpan valikoiman neuleharjat hankitaan ja valmistetaan Saksassa. 5 % kaikesta tuotannosta tulee Perusta. Perussa tuotetut tuotteet ovat kaikki Alpan valikoiman huivit ja peitot. Tuotantovolyymit on laskettu kilomääräisesti.
Vuonna 2019 tuotantovolyymit laskettiin kappalemäärien mukaan, mutta laskenta muutettiin vuonna 2020 kilomääräiseksi, sillä se kuvaa tarkemmin tuotantovolyymeja. Vuonna 2020 Alpan tuoteportfoliossa on useita eripainoisia tuotteita, jonka vuoksi vertailu kilomääräisesti on tarkempaa.
Lista kaikista Alpan toimittajista ja alihankkijoista löytyy liitteessä 2.
3.1 Liettuan tuotantolaitokset
Alpan kaikki tuotanto pois lukien pipot, huivit, peitot sekä tuotteille soveltuva pesuaine tapahtuu Liettuassa. Kriteerit tuotantolaitoksien valintaan ovat olleet laadukas työ, vahva ammattitaito, henkilöstön hyvinvointi ja toimiva kommunikaatio. Lisäksi erittäin tärkeinä kriteereinä on työntekijöiden järjestäytymisoikeus, asiaankuuluva palkkaus, lainmukaiset työajat sekä korkea työturvallisuus.
Alpa haluaa ylläpitää pitkiä yhteistyösuhteita, jotka perustuvat kummankin osapuolen väliselle vahvalle luottamukselle ja suoralle kommunikaatiolle. Aiomme ylläpitää tällaista kommunikaatiota myös uuden tuotantolaitoksen kanssa.
Yhteyshenkilön lisäksi Alpan henkilöstö vierailee tuotantolaitoksilla säännöllisesti. Ymmärrämme, että Alpan henkilökunnan vierailu tuotantolaitoksilla ei itsessään takaa eettisiä ja hyviä työoloja. Tämän vuoksi pitkien asiakassuhteiden ja molemmin puolisen avoimuuden ja luottamuksen tärkeys korostuu.
Olemme suorassa yhteydessä tehtaisiin viikoittain. Yhteydenpito ilman välikäsiä onkin erittäin tärkeässä roolissa. Näin myös vastuullisuuden valvonta ja hallinta on tehokasta ja ylipäätään mahdollista.
Vuonna 2020 neuletuotteet vastasivat 79,5 % kaikesta Alpan tuotannosta.
Garlita
Garlitan kanssa Alpa on tehnyt yhteistyötä vuodesta 2016 asti. Garlita on innovatiivinen ja moderni tuotantolaitos, joka on saanut palkintoja esimerkiksi työhyvinvoinnista ja neuleinnovaatioista. Tuotantolaitoksella on ISO14001-, ISO9001- ja EMAS-sertifikaatit.
Garlitalla on 172 työntekijää. Työntekijöistä naisia on 152 ja miehiä 20.
Vuonna 2019 Garlita alkoi tuottaa itse toimintaansa tarvittavan energian. Tämä mahdollistettiin, kun aurinkopaneelit asennettiin laitoksen katolle.
Alpa on kuvannut Garlitalla videon, jossa tuotantoprosessi havainnollistetaan. Sen pääsee katsomaan Alpan verkkosivuilta:
Gija
Gija on toinen Alpan yhteistyökumppani Liettuassa.
Yhteistyö alkoi vuoden 2019 loppupuolella. Gijalla on pitkät perinteet Liettuassa neuleiden valmistuksessa ja heidän historiansa alkaa vuodesta 1935.
Gijalla on 83 työntekijää, joista naisia on 72 ja miehiä 11.
3.2 Lankatoimittajat
Alpan käyttämä alpakanvillalanka tulee Perusta, alpakoiden kotimaasta. Lankatoimittaja on tukkuri, joka ostaa villan paikallisilta pieniltä ja keskikokoisilta tuottajilta. Lankatoimittaja on valittu huolellisesti paikan päällä, ja oikean kumppanin valinta oli pitkä prosessi. Tämän vuoksi Alpa haluaa ylläpitää pitkiä asiakassuhteita myös lankatoimittajaan ja käy tämän kanssa suoraa vuoropuhelua ilman välikäsiä.
Alpa on työskennellyt lankatoimittajan kanssa vuodesta 2012, eli Alpan perustamisesta alkaen. Alpa haluaa myös vahvistaa asemaansa tärkeänä asiakkaana sekä sitä kautta vaikuttaa Perun työntekijöiden oloihin positiivisesti ja tehdä yhteistyötä toimittajien kanssa työolojen kehittämiseksi.
Vuonna 2020 Alpan käyttämästä langan 100 % tuli yhdeltä lankatoimittajaltamme, Michelliltä. Tämänhetkinen ainoa lankatoimittaja Alpalle on Michell y Cia S.A., josta kerromme seuraavaksi lisää.
Michell y Cia S.A.
Aloitimme yhteistyön Michellin kanssa vuonna 2012, jolloin myös Alpa perustettiin.
Michell on yksi Perun johtavia alpakanvillan tuottajia ja heillä on vuosikymmenten mittainen osaaminen ja ammattitaito alpakoiden kasvattamiseen ja alpakanvillan käsittelyyn. Michell perustettiin vuonna 1931.
Langantuotannon kaikki ylijäämä kierrätetään ja tästä ylijäämästä lankatoimittaja valmistaa uutta kierrätettyä lankaa. Toinen osa ylijäämästä, jota Michell ei pysty itse hyödyntämään, myydään muille tuottajille Kiinaan, Intiaan ja Eurooppaan. Siellä ylijäämä käsitellään ja siitä valmistetaan myös uutta lankaa.
Perussa minimipalkka on 930 solia. Olemme kysyneet Michelliltä, kuinka paljon palkkaa he maksavat työntekijöilleen. Alpakoiden keritsijöille maksetaan minimipalkkan ylittävää palkkaa ja keritsijöiden avustajille minimipalkkaa. Langan kudontaan osallistuville työntekijöille maksetaan minimipalkan ylittävää palkkaa. Näiden maksujen lisäksi Michell maksaa perheellisille 100 solin lisän kuukausittain. Kerran vuodessa Michell maksaa myös 550 solin lisän jokaisesta työntekijän lapsesta koulunkäyntibonuksena. Jouluisin Michell tarjoaa työntekijöilleen 340 solin arvoisen joulukorin. Halutessaan työntekijät voivat myös ottaa Michelliltä lainaa 4300 soliin asti.
Olemme aloittaneet prosessin, jonka tavoitteena on selvittää ja varmentaa, että Perun kumppanimme maksama palkka on todella elämiseen riittävää palkkaa. Työ on tämän osalta kuitenkin vielä kesken.
Michell tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuuden antaa anonyymia palautetta työhön ja työoloihin liittyen. Palautteet kerätään lukittuun palautelaatikkoon ja laatikko käydään läpi viikoittain.
3.3 Pipot, huivit, peitot, pesuaine ja neuleharjat
Alpan kaikki pipot valmistetaan Suomessa vahvalla ammattitaidolla. Pipot valmistavat Siikaisissa Top-Knit Oy. Vuonna 2020 Alpan pipoja valmistettiin yhteensä 1 820 kappaletta. Vuonna 2020 pipot vastasivat 2 % kaikesta Alpan tuotannosta.
Alpan valikoiman huivit, torkkupeitot ja peitot valmistaa lankatoimittajamme Michellin omistama MFH Knits sekä tanskalainen Silkeborg Uldspinderi ApS. MFH Knits valmistaa huivit Perussa Michellin langoilla. Silkeborg Uldspinderi ApS puolestaan hankkii langat Perusta ja valmistaa huivit myös Perussa. Vuonna 2020 MFH Knits valmisti 56 % kaikista Alpan huiveista ja Silkeborg Uldspinderi ApS 44 %. Kaikesta Alpan tuotannosta huivien, torkkupeittojen ja peittojen osuus on 5 %.
Vuonna 2019 Alpa lisäsi neuleille tarkoitetun pesuaineen tuotevalikoimaan. Pesuaineen valmistaa suomalainen Oy Faintend Ltd. Vuonna 2020 pesuaine vastasi 12 % kaikesta Alpan tuotannosta. Vuoden 2019 prosenttiosuus pesuaineista oli 3 %. Tässä on kuitenkin tärkeä huomioida, että laskentatapa on muuttunut vuodesta 2019, joten prosenttiosuudet eivät ole täysin vertailukelpoisia. Peittojen osuuksien laskennassa ei myöskään ole huomioitu peittojen pintamateriaalina olevaa perulaista pima-puuvillaa. Valitettavasti puuvillan osuuden laskeminen suhteessa koko tuotantoon ei ole mahdollista hyvin pienen määrän vuoksi.
Vuonna 2020 Alpa otti valikoimaansa mukaan neuleiden huoltotuotteita. Huoltotuotteisiin kuuluu erilaisia neuleharjoja muun muassa nyppyjen ja lemmikkien karvojen poistamiseen. Kaikki harjat valmistetaan Saksassa Bürstenhaus Redecker GmbH:n toimesta. Vuonna 2020 harjat muodostivat 1,5 % koko Alpan tuotannosta.
3.4 Asiakkaat
Uskomme laadukkaaseen ja yksilölliseen asiakaspalveluun, ja jokainen asiakas on meille avainasiakas. Käymme asiakaskuntamme kanssa jatkuvaa vuoropuhelua sähköpostitse, myymälässä ja sosiaalisen median kautta. Pyrkimyksemme on vastata sekä sähköposteihin että puhelimeen nopeasti. Olemme tavoitettavissa myös sosiaalisen median kanavista Instagramissa ja Facebookissa, joista jälkimmäiseen olemme perustaneet myös Alpan sisäpiiri -yhteisön. Yhteisössä asiakkaat voivat esimerkiksi jakaa käyttökokemuksia ja kuvia omista neuleistaan. Lisäksi yhteisössä keskustellaan tulevista malleista, ja jäsenillä on mahdollisuus esittää toiveita uusista väreistä sekä malleista.
Neuvomme asiakkaitamme mielellämme esimerkiksi oikean koon valinnassa. Keräämme asiakkailtamme myös palautetta asiakaspalvelusta sekä avoimella kysymyksellä että arvosanoin “great”, “okay” ja “not good”. Vuonna 2020 asiakkaat arvioivat Alpan asiakaspalvelun olleen 94 % ”great”, 4 % ”okay” ja 2 % ”not good”.
Laadukkaan asiakaspalvelun lisäksi panostamme siihen, että yhä useammalla kuluttajalla olisi enemmän ja parempaa tietoa vaateteollisuuden ympäristövaikutuksista ja niiden minimoimisesta. Jaammekin sosiaalisen median kanavissa uutisia vaateteollisuuden kehityksestä. Kunnioitamme kuluttajia viestimällä toiminnastamme mahdollisimman läpinäkyvästi.
Alpalla ei järjestetä suuria alennuskampanjoita sillä valikoiman tuotteet ovat ajattomia eivätkä edusta esimerkiksi jotain hetkellistä trendiä. Tämän vuoksi varastoja ei tarvitse saada nopealla sykkeellä tyhjäksi tuotteista, jotka eivät pian ole niin sanotusti enää muodissa. Alpa haluaa suurien alennuksien sijasta tarjota asiakkaille mahdollisuuden esimerkiksi pidentää tuotteen käyttöikää. Vuonna 2020 on esimerkiksi alennuskampanjan yhteydessä asiakkaille tarjottu kaupan päälle villanpesuainetta, jolloin asiakkaan kynnys huoltaa neuletta on matalampi.
3.5 Henkilöstö
Alpa koostui vuonna 2020 yhdestätoista henkilöstä kotimaassa. Näistä viisi on naisia ja kuusi miehiä.
Alpa tarjoaa mahdollisuuden etätyöhön lukuun ottamatta verkkokaupan varastotyötä. Vuonna 2020 koronapandemian vuoksi valtaosa työntekijöistä siirtyi kokonaan tai osittain etätöihin.
Kaikki virkistys- ja työhyvinvointipäivät järjestetään paikallisesti tai lähialueilla. Vuonna 2020 työntekijöiden vaihtuvuus oli 10 % koko henkilöstöstä. Alpalla ei vuonna 2020 ollut osa-aikaisia työntekijöitä.
4. Päästöt
Alpan koko toiminnan hiilijalanjälki vuodelle 2020 on 105 864 kg CO2 -ekv.
Hiilidioksidiekvivalentilla (-ekv) tarkoitetaan kasvihuonekaasujen ilmastovaikutusta eli yhteen laskettua ilmastoa lämmittävää vaikutusta. Päästöistä puhuttaessa kyseinen ilmaistaan massana. Verrattuna edelliseen vuoteen Alpan koko toiminnan hiilijalanjälki on laskenut 6 177 kg CO2 -ekv. Alpalla on siis onnistuttu pienentämään koko toimintansa hiilijalanjälkeä, vaikka vuonna 2020 liikevaihto ja liiketoiminta on kasvanut. Vertailupohjaksi mainittakoon, että keskimääräisen suomalaisen hiilijalanjälki on vuodessa noin 10 300 kg CO2-ekv.
Laskelmissa on huomioitu Alpan Suomen toiminnan päästöt sekä kuljetuksista, tuotannosta, langan valmistuksesta ja alihankinnoista aiheutuvat päästöt. Vuoden 2020 hiilijalanjäljen laskenta on Alpan historian kolmas laskelma koko toiminnan ilmastovaikutuksista. Laskelmassa on hyödynnetty SYKE:n tuottamaa Y-HIILARI-laskuria (2013) ja Hiilifiksu järjestö -laskuria (n.d.), jonka on tuottanut Helsingin yliopisto yhteistyössä Sitran kanssa.
Vaikka Hiilifiksu järjestö -laskuri on suunnattu ensisijaisesti järjestöjen toiminnan ympäristövaikutuksien laskentaan, se toimii hyvin apuvälineenä myös Alpan toiminnan ilmastovaikutuksien laskennassa. Lisäksi hiilijalanjäljen laskennassa on hyödynnetty SYKE:n Ilmastodieetti-laskurin laskentaperusteiden arvoja (2019). Myös WWF:n Ilmastolaskurin laskentaperusteita (2020) on hyödynnetty hiilijalanjäljen laskennassa. Laskentaperusteita on hyödynnetty tilanteissa, joissa jonkin hankinnan ilmastovaikutus ei ole ollut saatavilla. Tietoja laskelmaan on hankittu kaikilta niiltä toiminnan osa-alueilta, joista tiedon hankinta luotettavasti on ollut mahdollista. Useampaa lähdettä ja laskuria hyödyntämällä Alpan toiminnan hiilijalanjäljen laskennassa on pyritty saamaan mahdollisimman tarkka ja puolueeton tulos.
Yleisesti yrityksen hiilijalanjälki jaetaan Scope 1, Scope 2 ja Scope 3 päästöihin (ks. kuvio 3).
Scope 1 päästöt ovat yrityksen itse tuottamia päästöjä, kuten omistuksessa olevien toimitilojen päästöt ja yrityksen omistuksessa olevien liikennevälineiden päästöt. Alpa ei kuitenkaan omista itse kiinteistöjä tai liikennevälineitä. Alpalla ei ole myöskään omaa tuotantolaitosta, joka tuottaisi suorasti päästöjä. Tämän vuoksi Alpa Scope 1 päästöt ovat 0.
Scope 2 sisältää yrityksen ostaman ja käyttämän energian päästöt. Alpan vuoden 2020 ostosähkön määrä oli 13,6 MWh ja kaukolämmön energiankulutus vuonna 2020 oli 38,9 MWh. Scope 2 päästöt olivat vuonna 2020 kaikista päästöistä 9,5 % eli 10 025 kg CO2 -ekv. Vuonna 2019 sama luku oli 12 %.
Kuten usealla yrityksellä, myös Alpalla Scope 3 päästöt ovat merkittävästi suuremmat. Scope 3 päästöihin luetaan kaikki epäsuorat yrityksen toiminnan päästöt. Alpalla tähän kuuluvat tuotannon päästöt, kuljetuksien päästöt, hankintojen päästöt, jätteen päästöt, liikematkustamisen päästöt, ostettujen palveluiden päästöt ja pakkausmateriaalien päästöt. Vuonna 2020 Alpan Scope 3 päästöt ovat 95 839 kg CO2 -ekv. Vuonna 2019 Scope 3 päästöt olivat 98 627 kg CO2 -ekv, joten Scope 3 päästöt ovat laskeneet.
Greenhouse Gas Protocol
Kuvio 3: Alpan hiilijalanjäljen jakautuminen Greenhouse Gas Protocol mukaan
4.1 Alpan Suomen toiminnan päästöt
Koska Scope 1, 2 ja 3 jaottelu ei kuitenkaan suoraan näytä, kuinka päästöt jakautuvat Alpan Suomen sisäisen toiminnan ja tuotannon välille, kuvaamme seuraavaksi Suomen toiminnan ja tuotannon päästöt erikseen.
Tässä jaottelussa Suomessa valmistetut pipot sekä pesuaine ja niiden päästöt lasketaan tuotannon päästöihin. Lisäksi kaikki pakkausmateriaalit lasketaan tuotannon päästöiksi, vaikka osa niistä olisikin valmistettu Suomessa. Alpan Suomen toiminnan hiilijalanjälki koostuu energiankulutuksen, liikematkustamisen, jätteen, hankintojen, ostettujen palveluiden ja Postin toimituksien päästöistä (ks. kuvio 4). Hiilidioksidipäästöjä vuonna 2020 syntyi Alpan Suomen toiminnasta yhteensä 33 263 kg CO2 -ekv. Suurin päästöjen tuottaja on ollut energia. Vuonna 2020 Alpa on hyödyntänyt tavanomaista sähköä toimistotilojen osalta. Tähän tulee kuitenkin vuonna 2021 muutos, kun vuokrattujen toimitilojen sähkösopimus on mahdollista muuttaa EKOenergia-merkityksi uusiutuvaksi energiaksi.
Toiseksi suurin päästöjen tuottaja on ollut erilaiset hankinnat. Hankintojen osuus on laskenut edellisestä vuodesta. Tämä johtuu osittain siitä, että esimerkiksi työtietokoneet on ostettu vuonna 2020 pääosin käytettynä. Kolmanneksi suurin päästölähde on ollut Postin kuljetukset. Posti neutraloi yritysasiakkaiden kuljetuksista koituvat päästöt osallistumalla sertifioituihin ympäristöohjelmiin (Posti, n.d.). Postin kuljetuksien hiilidioksidipäästöt on kuitenkin huomioitu Alpan hiilijalanjäljessä, sillä päästöjen neutralointi ei kuitenkaan poista totuutta siitä, että kuljetukset ovat päästöjä tuottaneet. Neljänneksi suurin päästölähde on Alpan hankkimat palvelut. Tähän sisältyvät muun muassa internet, siivouspalvelut ja remontointipalvelut. Pienimmät päästölähteet Alpan omassa toiminnassa vuonna 2020 olivat henkilökunnan liikematkustus ja tuotetun jätteen päästöt. Jätteen jakautumista pääsee tarkastelemaan kuviossa 1.
Suomen toiminnan hiilijalanjälki
Kuvio 4: Alpan Suomen toiminnan hiilijalanjäljen jakautuminen
4.2 Tuotannon päästöt
Alpan tuotannon hiilijalanjälki koostuu lankatuotannon, neuletuotannon, huivituotannon, peittotuotannon, pesuaineen tuotannon, nappien hankinnan, pakkausmateriaalien, etikettien, neuleharjojen ja kuljetusrahdin päästöistä (ks. kuvio 5). Vuonna 2020 Alpan tuotannon hiilidioksidipäästöt olivat 72 601 kg CO2-ekv. Vuonna 2019 tuotannon päästöt olivat 79 173 kg CO2 -ekv. Näin ollen tuotannon päästöt ovat hieman pienentyneet edellisestä vuodesta. Suurin Alpan tuotannon päästöjen tuottaja on lankojen tuotannon päästöt. Lankatuotannon päästöt on laskettu tuotannon energiankulutuksen mukaan. Toiseksi suurin päästöjen lähde on rahti. Rahdin päästöjen jakautumista pääsee tarkastelemaan kuviosta 7. Nappien ja huivien päästöjä laskiessa on hyödynnetty tuotekohtaisia päästökertoimia. Nappien päästöjä laskiessa on hyödynnetty SYKE:n Ilmastodieetti-laskurin kertoimia (2019). Huivien päästöjä laskiessa on puolestaan hyödynnetty Ranan, Pichandin, Karunamoorthyn, Bhattacharyyan, Parveen ja Fangueiron (2015) tutkimuksen tarjoamia kertoimia. 4 % päästöistä on syntynyt huivien, torkkupeittojen ja peittojen tuotannossa ja 2 % pipojen tuotannossa. 1 % koko tuotannon päästöistä tuottaa Liettuassa tapahtuva neuletuotanto. Neuletuotannon päästöt on laskettu energiankulutuksen mukaan. Suuri osa neuletuotannon energiasta on tuotettu aurinkoenergialla, jonka vuoksi päästöt ovat erittäin alhaiset.
Alpakanvillalankojen valmistuksessa hyödynnetään paljon vettä. Alpan hankkiman langan vesijalanjälki vuonna 2020 on 329 599 litraa vettä. Yhden värjätyn neuleen lankamäärän valmistamisessa käytetään keskimäärin 13,3 litraa vettä. Värjäämättömän neuleen valmistamiseen käytetään puolestaan noin 10,5 litraa vettä. Tässä laskelmassa on voitu huomioida vain lankojen valmistamiseen kuluva veden määrä, sillä alpakoiden juoman veden määrä suhteutettuna langan tuotantoon ei ole saatavilla. Veden määrä on kuitenkin verrattain pieni, kun se suhteutetaan esimerkiksi t-paidan tai farkkujen valmistuksessa käytettävään vesimäärään. Yhden t-paidan valmistamiseen tarvitaan noin 2 700 litraa vettä. Farkkujen valmistamiseen puolestaan tarvitaan noin 6 000 – 8 000 litraa vettä riippuen valmistustavasta.
Kuvio 5: Alpan tuotannon hiilijalanjäljen jakautuminen
4.3 Tuotteen hiilijalanjälki
Alpan keskimääräinen tuotekohtainen ilmastovaikutus on 3,2 kg CO2-ekv. Vuonna 2019 tämä oli 4,9 kg CO2 -ekv. Koska vuonna 2020 tuotannon hiilijalanjälkeä onnistuttiin pienentämään suhteessa liikevaihtoon, myös tuotekohtainen hiilijalanjälki saatiin laskuun. Tähän on vaikuttanut myös se, että vuoden 2020 laskenta saatiin menetelmiä muuttamalla tarkemmaksi kuin edeltävin vuosina.
Keskimääräinen tuotekohtainen ilmastovaikutus on laskettu huomioiden Alpan suosituimman neuletuotteen eli Drizzle-neuletakin suosituimman koon eli M-koon paino. Neuleen paino on noin 450 grammaa.
Alpan neuleen hiilijalanjälki muodostuu lankatuotannon, neuletuotannon, nappien, rahdin, Postin kuljetuksien ja pakkausmateriaalien päästöistä (ks. kuvio 6). Neuleen hiilijalanjäljen muodostuminen mukailee osittain tuotannon hiilijalanjäljen muodostumista. Kuvio 6 havainnollistaa, että 42 % tuotteen hiilijalanjäljestä muodostuu lankatuotannon päästöistä. Toisiksi suurin päästöluokka neuleelle on rahdista aiheutuvat päästöt. Rahdissa on huomioitu langan kuljetuksesta aiheutuvat päästöt sekä neuleiden kuljetuksesta aiheutuvat päästöt.
Kuvio 6: Alpan yhden neuleen hiilijalanjäljen muodostuminen
Vaatteiden ympäristökuormituksesta suuri osa aiheutuu myös vaatteen elinkaaren ajalta, jonka vaate on kuluttajan hallussa. Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n mukaan “materiaalien kehitys, tehokkaat pesumenetelmät sekä kuluttajavalistus vaatteiden oikeasta huollosta ja erityisesti pesulämpötiloista vaikuttavat merkittävästi tekstiilien aiheuttamaan ympäristökuormitukseen” (2016). Tämä ei kuitenkaan missään nimessä poista vaatteen valmistajan vastuuta. Käytössä aiheutuvat ympäristövaikutukset johtuvat esimerkiksi pesemisestä ja keinokuituvaatteiden tapauksessa sen yhteydessä vesistöön joutuvista mikromuovihiukkasista. Vaatteen kestävyyteen ja ikään on mahdollista vaikuttaa materiaalivalintojen, suunnittelun ja tuotannon lisäksi käyttötottumuksilla. Mikäli vaatetta käytetään tarkoitukseen, johon sitä ei ole tehty, nopea kuluminen on odotettavaa. Jokainen vaate kuitenkin kuluu kovassa käytössä, joten huolto- ja korjaustoimenpiteille on vääjäämättä jossain vaiheessa tarvetta.
Alpakanvillasta valmistettuja neuleita suositellaan ensisijaisesti tuuletettavaksi pesemisen sijaan. Tahrat myös suositellaan pestävän paikallisesti. Jos kuitenkin koko neule vaatii vesipesua, asiakkaita ohjeistetaan pesemään tuotteensa käsin ja kylmässä vedessä. Koska neuletta tarvitsee pestä harvoin, myös sen käytöstä koituva ympäristörasitus on pieni. Koska jokaisella käyttäjällä on esimerkiksi neuleen käyttötarkoituksen mukaan erilainen tarve pestä neuletta, veden ja pesuaineiden käytön ympäristörasituksen laskeminen on käytännössä mahdotonta. Myös käsinpesussa käytetyn veden määrä vaihtelee käyttäjittäin.
Pidämme erittäin tärkeänä sitä, että vaatteeseen ei suhtauduta kuin kertakäyttötavaraan ja sitä että vaate saa arvoisensa määrän käyttökertoja sekä oikeanlaista huoltoa ja kohtelua. Pesua välttämällä, pesuohjeita noudattamalla, oikeilla huolto- ja korjaustoimenpiteillä, kierrätyksellä ja uusiokäytöllä sekä ylipäätään ajatonta ja kestävää vaatetta arvostavalla asenteella yksittäisen vaatekappaleen ympäristövaikutuksia on mahdollista vähentää huomattavasti.
4.4 Kuljetuksien hiilijalanjälki
Kuljetusten hiilijalanjälki muodostuu laivakuljetusten, maantiekuljetusten ja lentokuljetusten päästöistä (ks. kuvio 7). Näihin laskelmiin ei ole huomioitu Postin asiakastoimituksien päästöjä. Vaikka lankakuljetuksista vuonna 2020 vain 22 % kuljetettiin lennättäen, näkyy se silti suurimpana rahdin päästöjen aiheuttajana. Lisäksi lentokuljetuksissa on huomioitu osan Alpan huiveista toimitukset Perusta Suomeen sekä kaikkien torkkupeittojen ja peittojen kuljetukset. Maantiekuljetusten päästöihin on huomioitu lankojen kuljetus Helsingistä Jyväskylään, lankojen kuljetus neuletuotantoon Liettuaan, valmiiden neuleiden kuljetus Liettuasta Jyväskylään sekä osan huiveista kuljetukset Liettuasta Jyväskylään.
Laivakuljetukset ovat muodostuneet lankojen ja neuleiden kuljetuksista Liman ja Helsingin välillä. Rahdin päästöjen arvioiminen on suuntaa antavaa erityisesti laivarahdin osalta, sillä tarkkoja kilometrejä ei ollut laskennan aikana saatavilla.
Kuvio 7: Kuljetuksien päästöjen jakautuminen (pl. Postin kuljetukset)
4.5 Hiilineutraalius
Hiilineutraalius sekä siihen pyrkiminen on yksi Alpan toiminnan seuraava haaste.
Alpa on asettanut tavoitteekseen olla oman toimintansa osalta hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä. Tämä tarkoittaa sitä, että Scope 1 ja 2 toiminta olisi päästötöntä. Koska Alpa ei omista itse toimitiloja eikä liikennevälineitä, ovat Scope 1 päästöt jo 0 kg CO2 -ekv. Scope 2 toiminnasta saadaan päästötöntä, kun Alpa siirtyy käyttämään 100 % uusiutuvaa energiaa. Tällä hetkellä Alpa vuokraa toimitilansa, jonka vuoksi sähkösopimukseen vaikuttaminen on ollut rajallista. Kuitenkin vuonna 2021 Alpan on mahdollista muuttaa sähkösopimus 100 % sertifioiduksi uusiutuvaksi energiaksi, joka on konkreettinen askel kohti hiilineutraaliutta.
Ilmastonmuutoksen torjunnan mukainen toiminta on tällä hetkellä vastuullisen liiketoiminnan tärkeimpiä arvoja ja pyrimme systemaattiseen hiilijalanjäljen pienentämiseen. Vuonna 2020 onnistuimme tässä, kun hiilijalanjälkemme laski verrattuna edelliseen vuoteen.
Vuosittaisen hiilijalanjäljen laskenta on tärkeä askel kohti vastuullisempaa liiketoimintaa, ja se antaa selkeän mittarin yrityksen ilmastovaikutuksista. Laskennan avulla olemme pystyneet tunnistamaan osa-alueita, joiden päästöjä voimme omalla toiminnallamme helposti pienentää. Tällaisia ovat esimerkiksi vähäpäästöisen rahtiliikenteen käyttäminen.
Vaikka tavoitteemme on tehdä asioita vuosi vuodelta fiksummin ja pienemmillä päästöillä, jonkin verran päästöjä syntyy aina. Tämän vuoksi olemme päättäneet vuosittain kompensoida ne päästöt, joita emme pysty välttämään.
Vuonna 2019 koko toimintamme tuotti 112 tonnia päästöjä. Kumppaniksemme koko hiilijalanjäljen kompensointiin on valikoitunut suomalainen Green Carbon.
Jaoimme hiilijalanjälkemme kompensoinnin kahdelle eri hankkeelle.
Kompensoimme 40 % päästöistämme Green Carbonin metsähiilinieluilla.
Green Carbon luo yhdessä suomalaisten metsän- ja maanomistajien kanssa hiilinieluja ja luovat nykyisille hiilinieluille lisää hiilensidontakapasiteettia. Ilmassa oleva hiilidioksidi sitoutuu metsiimme ja tämän tehokkuus on suoraan yhteydessä metsiemme kasvuun. Metsämme toimivat tärkeinä hiilinieluina ja mitä enemmän metsämme kasvavat, sitä paremmin ne sitovat hiilidioksidia.Loput 60 % päästöistämme kompensoimme tunnetun ja arvostetun Gold Standard -sertifioinnin mukaisen kompensaatiokohteen kautta. Valitsimme meille sopivaksi kohteeksi Tehokkaammat uunit -hankkeen Perussa.
Hankkeen tavoitteena on tarjota paikallisille tehokkaampia uuneja, jolloin ruoanlaitossa tarvittavan puun määrä pienenee ja paikallisen puunhakkuun määrä vähenee. Hanke lisäksi vähentää uunien käytöstä syntyviä hiilidioksidipäästöjä. Tähän mennessä hanke on vähentänyt lähes kaksi miljoonaa tonnia hiilidioksidipäästöjä.
Hankkeen myötä jo yli 141 000 perhettä on saanut käyttöönsä tehokkaammat uunit, jotka mahdollistavat nopeamman ruoanlaiton. Lisäksi uusien uunien asennuksen yhteydessä asennetaan savupiiput, jotka vähentävät huomattavasti savulle altistumista.
Lisätietoja hankkeesta saat klikkaamalla tästä (aukeaa uudessa ikkunassa).
Myös vuoden 2020 hiilijalanjälki tullaan kompensoimaan yhteistyössä Green Carbonin kanssa.
5. Taloudellinen
vastuu
Alpan pyrkimys ei ole olla luksusbrändi, vaan tavoitteena on tarjota todellinen vaihtoehto pikamuodille.
Alpan suunnittelu sekä esimerkiksi tuotannon koordinointi, markkinointi, johtamistoiminnot ja asiakaspalvelu toimivat Suomesta käsin. Alpan henkilöstön työstä maksetaan vero Suomeen. Pääasiallinen osa myynnistä tapahtuu Suomessa, josta arvonlisävero tilitetään kotimaahan. Ruotsiin myytyjen tuotteiden arvonlisävero tilitetään Ruotsiin. Yrityksen tuloksesta maksettava yhteisövero tilitetään kokonaisuudessaan Suomeen. Kaikki Alpan työntekijät työskentelevät Suomessa.
Alpalla on hyvän hallintotavan mukaisesti järjestetty hallitustyö ja johtoryhmätyö erikseen. Toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja eivät ole sama henkilö. Lisäksi yhtiökokous toimii ylimpänä päätöksentekoelimenä.
Alpa ei osallistu vakaumukselliseen tai poliittiseen toimintaan, kuten vaalityöhön. Yhteistyöt esimerkiksi somevaikuttajien kanssa tulee ohjeemme mukaisesti olla aina merkitty selvästi. Toiminta on muutenkin sitoutumatonta ja puolueetonta.
Alpan ideologiaan kuuluu olla kannustamatta ihmisiä hankkimaan mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla. Alpan pyrkimys ei ole olla vain harvojen saatavilla oleva luksusbrändi, vaan tavoitteena tarjota todellinen vaihtoehto pikamuodille.
Pitkällä tähtäimellä Alpan tavoitteena on edesauttaa ja aikaansaada asennemuutosta: yksittäisen vaatekappaleen hinta voi olla totuttua korkeampi, mutta pitkällä aikavälillä “vähemmän on enemmän” -ajattelu on usein myös taloudellisesti järkevää. Tätä edistääksemme neuvomme mielellämme pitkäikäisen vaatteen huoltoon ja korjaamiseen liittyvissä toimenpiteissä, minkä lisäksi tarjoamme tuotemerkkimme neuleiden korjauspalvelua. Vaikka laadukas sekä hyvin huollettu ja pidetty vaate on taloudellisesti järkevä ratkaisu ja säilyttää myös jälleenmyyntiarvonsa, ymmärrämme, että kertaostoksena Alpan tuote on toki myös tulevaisuudessa monelle hintava. Haluamme kuitenkin toteuttaa läpinäkyvyyden periaatetta ja kertoa, mikä vaatteessa maksaa ja miksi.
Alpa pyrkii myös vähentämään sesonkiajattelua: moni vaate on käyttökelpoinen ympäri vuoden ja vuodesta toiseen, eikä uusia ole välttämätöntä hankkia jatkuvasti. Tavoitteemme on myös ohjata käsityksiä vaatteista arvostavaan suuntaan muun muassa kannustamalla vaatteiden huoltoon ja korjaamiseen.
Lähteet
Dittmann, M. T., Runge, U., Lang, R. A., Moser, D., Galeffi, C., Kreuzer, M., & Clauss, M. (2014). Methane emission by camelids. PloS one, 9(4), e94363. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0094363
Posti. (N.d.) 100% hiilineutraali kompensoinnin kautta. Viitattu 24.5.2021. https://www.posti.com/vastuullisuus/ymparisto/100-hiilineutraali/.
Suomen Tekstiili ja Muoti ry. (2016). Vastuullisuuskäsikirja. Grano: Vantaa. https://www.stjm.fi/julkaisut-ja-tilastot/julkaisut/vastuullisuus-ja-kiertotalousjulkaisut/
Hiilijalanjäljen laskennan lähteet:
Ilmastolaskuri. (2020). WWF. Viitattu http://www.ilmastolaskuri.fi/fi/calculation-basis?country=2&year=10746.
Laskuri. Hiilifiksu järjestö. (N.d.). University of Helsinki.
Viitattu https://blogs.helsinki.fi/hiilifiksu/laskuri.
Rana, S., Pichandi, S., Moorthy, S., Bhattacharyya, A., Parveen, S. & Fangueiro, R. (2015). Carbon Footprint of Textile and Clothing Products. In Muthu, S. Handbook of Sustainable Apparel Production (pp. 141-166). CRC Press. https://www.researchgate.net/publication/276193965_Carbon_Footprint_of_Textile_and_Clothing_Products
SYKE. (2013, syyskuu). Y-HIILARI Hiilijalanjälki -työkalu.
Viitattu https://www.syke.fi/fi-FI/Tutkimus__kehittaminen/Kulutus_ja_tuotanto/Laskurit/YHiilari.
SYKE. (2019, maaliskuu). Ilmastodieetti – mihin sen antamat ilmastopainot perustuvat? Viitattu https://ilmastodieetti.ymparisto.fi/ilmastodieetti/calculationinfo#baseData.
Liitteet
- Liite 1: Alpan vastuullisuustyön tavoitteet ja aikataulut
- Liite 2: Alpan toimittajat 2020 (pdf)