Vastuul­lisuus­raportti

2021

ALKUSANAT

Tervetuloa Alpan vuoden 2021 Vastuullisuusraportin pariin. Vuosi 2021 piirtyy mieliimme poikkeuksellisena ja muutoksia täynnä olleena vuotena.

Alpan toiminta otti vuonna 2021 useita askelia, mikä vaati henkilökunnalta kehittymistä ja sopeutumista. Koronapandemian jatkuessa jatkoimme hybridimallin hyödyntämistä, mikä mahdollisti joustavat työajat sekä arjen ja työn sovittamisen jokaisen työntekijän tarpeisiin sopivaksi.

Otimme vuoden aikana riskejä, joista osa kannatti ja osa opetti. Kesän 2021 uutuustuotteiden lanseerauksessa oli haasteita materiaalin saatavuuden kanssa, mikä osittain johtui Suezin kanavan tukkeutumisesta maaliskuussa. Lisäksi haasteita tuotti osan lankaerien värjäyksen epäonnistuminen. Myös Brexit vaikeutti omalta osaltaan liiketoiminnan sujuvuutta.

Vaikeuksista huolimatta vuosi 2021 oli koko henkilökunnalle opettavainen ja kehitystä täynnä. Moni liiketoiminnan osa-alue koki muutoksia, joka mahdollisti resurssien tehokkaamman käytön.

Vuonna 2021 Alpa oli toista vuotta mukana Eetti ry:n Rank a Brand -vastuullisuusvertailussa. Vertailussa Alpa pääsi parhaaseen A-ryhmään muutaman muun suomalaisen pienemmän vaatebrändin kanssa. Hyvä sijoittuminen vertailussa osoittaa, että vastuullisuustyössä on otettu selkeitä harppauksia oikeaan suuntaan. Silti on muistettava, että vastuullisuustyö ei koskaan ole valmista. Aina löytyy alueita, joissa voi kehittyä ja jotka tulisi tehdä paremmin. Tämän vuoksi vuonna 2022 on tavoitteena luoda vielä selkeämmät yhteiset tavoitteet vastuullisuustyön kehittämiselle.

A-ryhmä

Rank a Brand -vastuullisuusvertailussa Alpa pääsi parhaaseen A-ryhmään muutaman muun suomalaisen pienemmän vaatebrändin kanssa.

Toimitusjohtajan terveiset

“Seuraavaksi tavoitteemme on sisällyttää vastuullisuustyö vielä vahvemmin mukaan Alpan arkeen ja saavuttaa vielä suurempia tavoitteita.”

Vuosi 2021 oli tosiaan muutosten vuosi ─ oli koronaa, haasteita tuotannossa ja haasteita materiaalien hankinnassa. Vastoinkäymiset pakottivat meidät tekemään muutoksia suunnitelmiimme nopealla aikataululla. Tämä kuitenkin myös todisti sen, että kykenemme reagoimaan muuttuviin tilanteisiin ja kääntämään vastoinkäymiset voitoksi. Henkilöstö on puhaltanut yhteen hiileen vaikeuksien keskellä, mikä on ollut hienoa nähdä.

Siirtymällä työnteossa hybridimalliin, olemme huomanneet, että läsnäolo toimistolla ei ole läheskään aina pakollista. Moni työntekijämme onkin tehnyt jo ennen pandemiaa töitä pääosin etänä ja useampi työntekijä on huomannut etätyön tuomat edut. Pandemian taannuttua aiomme varmasti pitäytyä hybridimallissa ja näin tarjota työntekijöille mahdollisuuksia tehdä töitä joustavammin.

Vuonna 2021 toimme mallistoomme useita uusia malleja ja värejä. Koronapandemian myötä on selvästi nähtävissä, että moni asiakas ei etsi enää tuotteita pelkästään toimistoon, vaan vaatteen tulee taipua moneen eri tilanteeseen ja käyttötarkoitukseen. Vaatteen pitää näyttää hyvältä, mutta myös tuntua miellyttävältä päällä. Hyvänä esimerkkinä on syksyllä 2021 lanseerattu Cozy-poolomekko. Cozy sopii loistavasti töihin, ravintolaan ja kotisohvalla makoiluun.

Menestys Eetti ry:n Rank a Brand -vertailussa osoittaa Alpan menevän vastuullisuustyön kehityksessä oikeaan suuntaan. On hienoa olla selvityksessä hyvin pärjänneiden yritysten joukossa. Seuraavaksi tavoitteemme on sisällyttää vastuullisuustyö vielä vahvemmin mukaan Alpan arkeen ja saavuttaa vielä suurempia tavoitteita.

Kiitos, että päätit vilkaista vuoden 2021 Vastuullisuusraporttiamme!

Heikki Timlin, perustaja ja toimitusjohtaja

ALPA

Ekologiset ja eettiset arvot ohjaavat meitä

Alpa on Jyväskyläläinen, vuonna 2012 perustettu tekstiili- ja vaatetusalan yritys, joka valmistaa ja myy alpakanvillaisia neuletuotteita.

Alpan intohimona ja tavoitteena on valmistaa maailman parhaita neuleita. Alpakanvilla on arvokas materiaali, joka kestää aikaa ja katseita. Emme seuraa viimeisimpiä muotivillityksiä, vaan valmistamme monikäyttöisiä, laadukkaita ja erilaisiin käyttötilanteisiin ympäri vuoden sopivia neuleita, joihin voit aina luottaa, niin arjessa kuin juhlassa. Meille on hyvin tärkeää, että tuotteemme ovat kestäviä, tuntuvat hyvältä päällä ja kestävät hyvälaatuisina vuodesta toiseen. Jokainen malli on myynnissä vuosia, ja sitä parannellaan ja värityksiä muutetaan tarvittaessa.

 Alpan tärkeimpiä arvoja on toimia eettisesti ja ekologisesti ja nämä arvot ohjaavat Alpaa kaikessa toiminnassaan. Vastuullisen liiketoiminnan harjoittaminen edellyttää myös, että Alpa on toiminnassaan läpinäkyvä, muutoshaluinen ja tulevaisuusorientoitunut. Meillä ei ole mitään salattavaa. Tuotantoprosessimme ovat läpinäkyviä ja annamme täyden tyytyväisyystakuun tuotteidemme laadusta. Tarjoamme huoltoa neuleillemme koko sen elinkaaren ajan – ja hoidamme myös kierrätyksen, kun sen aika tulee.

Alpan ideologiaan kuuluu olla kannustamatta ihmisiä hankkimaan mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla. Alpan pyrkimys ei ole olla vain harvojen saatavilla oleva luksusbrändi, vaan tarjota todellinen vaihtoehto pikamuodille.

Alpa pyrkii myös vähentämään sesonkiajattelua: moni vaate on käyttökelpoinen ympäri vuoden ja vuodesta toiseen, eikä uusia ole välttämätöntä hankkia jatkuvasti. Tavoitteemme on saada ihmisten arvostamaan vaatteitaan. Kannustamme asiakkaitamme huoltamaan ja korjaamaan vaatteitaan. Tämän vuoksi olemme koonneet verkkosivuille selkeät ohjeet neuleiden huoltoon ja korjaukseen.

Pitkällä tähtäimellä Alpan tavoitteena on edesauttaa ja aikaansaada asennemuutosta: yksittäisen vaatekappaleen hinta voi olla totuttua korkeampi, mutta pitkällä aikavälillä “vähemmän on enemmän” -ajattelu on usein myös taloudellisesti järkevää. Neuvomme mielellämme tuotteiden huoltoon ja korjaamiseen liittyvissä asioissa. Lisäksi tarjoamme Alpa-neuleille korjauspalvelua. Vaikka laadukas sekä hyvin huollettu ja pidetty vaate on taloudellisesti järkevä ratkaisu ja säilyttää myös jälleenmyyntiarvonsa, ymmärrämme, että kertaostoksena Alpan tuote on toki myös monelle hintava. Haluamme kuitenkin olla läpinäkyviä ja kertoa, mikä vaatteessa maksaa ja miksi.

Asiakkaamme ovat meille tärkeitä. Otatpa meihin yhteyttä missä asiassa tahansa, olemme aina kuulolla.

Kestävän kehityksen tavoitteet

Kestävän kehityksen tavoitteet (Sustainable Development Goals) pyrkivät kääntämään globaalin kehityksen suuntaa, jotta ihmisten hyvinvointi ja ihmisoikeudet, yhteiskuntien vakaus ja taloudellinen vauraus turvattaisiin ympäristön kannalta kestävästi. Lisäksi tavoitteena on poistaa maailmasta äärimmäinen köyhyys sen kaikissa muodoissa. Kestävän kehityksen 17 eri tavoitetta astuivat voimaan vuonna 2016 ja ne sitovat niin köyhiä kuin rikkaitakin maita.

Alpa on tunnistanut kolme tärkeää tavoitetta, joiden toteutumiseen Alpa voi omalla toiminnallaan vaikuttaa.

Tavoite 12: Vastuullista kuluttamista

Taistelemme Alpalla aktiivisesti kertakäyttökulttuuria sekä pikamuotia vastaan valmistamalla kestäviä sekä ajattomia tuotteita. Jokaisen tuotteen tulisi olla käytössä vuosia sekä korjattavissa tarvittaessa, jotta tuotteen elinkaari olisi mahdollisimman pitkä. Vuonna 2020 toimme valikoimiimme neuleille soveltuvia huoltotuotteita, joiden avulla tuotteiden elinkaarta voi pidentää. Vuonna 2021 vaihdoimme valikoimamme nestemäisen saippuan kiinteään Marseille-saippuaan. Saippuaa vaihtamalla pakkausmateriaalin määrä väheni huomattavasti.

Vuonna 2021 käytettyjen neuleiden myyntipalvelumme Alpa 2nd hand kasvoi 22,7 %. Ruotsissa 2nd hand -palvelumme kasvoi peräti 116 %. Yhä useampi asiakas löysi vuonna 2021 uuden neuleen käytettynä, mikä osoittaa sen, että myös neuleita halutaan ostaa käytettynä. Suomessa 2nd hand -palvelun kasvu ei ollut vuonna 2021 yhtä suurta kuin vuonna 2020. Tästä huolimatta suunta on selvästi kasvava, mikä kertoo käytetyillä neuleilla olevan kysyntää. Käytettynä ostetuilla tuotteilla on uutta tuotetta pienempi ilmastovaikutus ja samoin tuotteen ostaminen käytettynä tukee vastuullista kuluttamista.

Tavoite 13: Ilmastotekoja

Alpa teki vuonna 2020 tärkeän päätöksen – päätimme kompensoida koko toimintamme hiilijalanjäljen. Kompensointi on konkreettinen tapa kantaa vastuu yrityksen toiminnasta aiheutuneista hiilidioksidipäästöistä ja Alpalle on pelkästään luonnollista kompensoida ne päästöt, joita ei ole onnistunut minimoimaan. Kompensoinnin lisäksi Alpa tähtää vuosittaiseen hiilijalanjäljen pienentämiseen suhteessa liikevaihdon kasvuun. Vuonna 2021 Alpa onnistuikin tässä erinomaisesti, sillä kokonaishiilijalanjälki pieneni vuodesta 2020, vaikka liikevaihto kasvoikin verrattuna vuoteen 2020.

Alpa on myös ottanut tavoitteeksi olla oman toimintansa osalta hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä. Tähän päästään päästöjä minimoimalla sekä siirtymällä oman toiminnan osalta hyödyntämään uusiutuvaa energiaa.

Tavoite 1: Ei köyhyyttä

Globaali köyhyys on hälyttävä ongelma, jonka kitkemiseen Alpa kokee voivansa vaikuttaa omalla toiminnallaan. Alpan arvoketjussa on maita, joissa eletään köyhyydessä. On erittäin tärkeää, että kumppaneita valitessa otetaan huomioon se, että työntekijöille maksetaan palkkaa, joka riittää elämiseen. Tämä on usein suurempi määrä kuin maassa määritelty minimipalkka.

Ehkäistäkseen sitä, että Alpan arvoketjussa olisi kumppaneita, jotka eivät maksa työntekijöille elämiseen riittävää palkkaa, on Alpa varmistanut työntekijöille maksettavien palkkojen suuruuden ja verrannut sitä ilmoitettuihin elämiseen riittäviin palkkoihin. Tämä ei kuitenkaan riitä ja seuraava askel Alpalle on kolmannen osapuolen auditoinnin kautta varmistaa, että kumppanit maksavat työntekijöille elämiseen riittävän palkan. Vuonna 2022 Alpa aloittaa projektin elämiseen riittävien palkkojen varmentamiseksi Perussa.

KOKONAISVALTAINEN VASTUU

1. Pidempi vaatteen elinkaari

Tuotteemme ovat pitkäikäisiä ja haluamme varmistaa, että tuotteemme säilyvät asiakkailla käytössä mahdollisimman pitkään. Tämän vuoksi olemme kehittäneet palveluita, jotka mahdollistavat tuotteiden pitkän elinkaaren.

1.1 2nd hand

Keväällä 2019 Alpa avasi 2nd hand -konseptin, joka välittää käytettyjä neuleita uusille omistajille. Alpa vastaanottaa käytettyjä tuotemerkkinsä neuleita lahjakorttia vastaan. Lahjakortin suuruus riippuu tuotteen kuntoluokituksesta, joita on kolme. Neuleen kuntoarvio tehdään itse jo ennen kuin neule toimitetaan Alpalle. Kuntoarvio tarkastetaan, minkä jälkeen neule pestään, huolletaan ja tarvittaessa korjataan. Neule laitetaan myyntiin Alpan verkkokauppaan.

Konsepti on ollut erittäin suosittu. Vuonna 2021 2nd hand -palvelu kasvoi Suomessa 22,7 % ja Ruotsissa peräti 116 %. “Moni haikailee usein jo valikoimasta poistuneiden tuotteiden perään, minkä lisäksi kysyntää on ollut esimerkiksi omalle Facebook-kirpputorille. 2nd hand -palvelu on näin ollen kehitetty vastaamaan asiakkaiden toiveisiin”, Alpan toimitusjohtaja Heikki Timlin kertoo.

2nd hand -palvelu on nykyisin luonnollinen osa Alpan liiketoimintaa. Konseptillaan Alpa haastaa näin ollen positiivisesti myös muut yritykset: tuotteiden pitkä elinkaari on yritysten valttikortti.

1.2 Korjauspalvelu

Alpan korjauspalvelu avattiin lokakuussa 2018. Korjauspalvelu toimii osittain yhteistyössä jyväskyläläisen ompelimon kanssa. Tiedämme, että paraskin neule saattaa kulua tai hajota esimerkiksi tarttuessaan johonkin. Tämän ei silti tarvitse katkaista neuleen elinkaarta. Kulumista on mahdollista ennaltaehkäistä hoitamalla ja huoltamalla neuleita oikein. Neuvomme tässä mielellämme ja lähetämme asiakkaillemme tarvittaessa korjauslankaa.

Haluamme, ettei yksikään neule jää käyttämättä korjattavan vian vuoksi. Varmistaaksemme neuleidemme pitkän käyttöiän ja säästääksemme ympäristöä, korjaamme neuleita osana liiketoimintaamme. Korjauspalvelumme kattaa esimerkiksi kyynärpaikkaamisen ja reikien parsinnan sekä pesun ja täydellisen huollon.

1.3 Alpa Take-Back

Tuotteemme kestävät erittäin hyvin kovaakin käyttöä ja design säilyy tyylikkäänä pitkään. Mikään ei kuitenkaan ole ikuista, meidänkin neuleemme voivat vuosien käytön myötä kulua loppuun.

Me haluamme tehdä neuleidemme elinkaaren jokaisesta vaiheesta asiakkaillemme mahdollisimman helppoa. Tekstiilien asianmukainen kierrätys on erittäin tärkeää, jotta arvokkaat materiaalit pääsevät takaisin kiertoon ja jatkamaan elämäänsä. Vuonna 2020 lanseerasimme Alpa Take-Back-palvelun, jonka kautta asiakkaat voivat lähettää loppuun kuluneet neuleensa Alpalle. Me Alpalla huolehdimme neuleiden asianmukaisesta kierrätyksestä ja otamme kallisarvoisen materiaalin talteen.

Kun lähetät loppuun käytetyn neuleesi meille, huolehdimme, että se pääsee takaisin kiertoon uutena tuotteena. Hyvitykseksi neuleen lähettämisestä tarjoamme 10 € lahjakortin verkkokauppaamme.

2. Ympäristö

YMPÄRISTÖ

2.1 Alpakka & materiaali

Alpakka on lampaita ja vuohia hellävaraisempi ympäristölleen – kamelieläimillä on pehmeät jalat, jotka suojaavat usein herkkää maaperää eroosiolta. Alpakat eivät myöskään syö kasveja juurineen. Tällöin kasvi jatkaa kasvamistaan aterioinnin jälkeenkin. On myös tutkittu, että kamelieläimet, joihin alpakka myös lukeutuu, syövät suhteessa vähemmän märehtiviin lajeihin kuten lampaisiin verrattuna (Dittmann et al. 2014). Tällöin myös alpakoista aiheutuvat metaanipäästöt ovat alhaisemmat kuin lampailla.

Alpakka laiduntaa Perun vuoristossa puolivillinä kotimaisen poron tapaan ja laumat kootaan yhteen kerintää varten kerran vuodessa. Alpakoita on maailmassa arviolta vain 6 miljoona. Suurin osa alpakoista asustaa Perussa. Tämän vuoksi Peru on ainoa paikka, josta meidän on mahdollista hankkia tarpeeksi lankaa vastaamaan tarpeitamme.

Alpakanvilla on aina mulesing-vapaata.

Paikan päällä Perussa valitun lankatoimittajan toimintaa pyritään seuraamaan ja valvomaan parhaalla mahdollisella tavalla. Moni yksittäinen tuottaja on hyvin pieni eikä näin ollen pysty yksin vastaamaan Alpan tarpeisiin, joten tukkuri on ainoa mahdollinen yhteistyökumppani. Alpalla on lankatoimittajan kanssa vastavuoroinen arvostus ja luottamus, joka on saavutettu pitkällä yhteistyöllä

Kun käytetään eläinperäisiä materiaaleja, nousee esiin aina kysymyksiä eläinten eettisestä kohtelusta. Toimittajallamme on oma alpakkatila, josta tulee pieni osa kaikesta heidän käyttämästään alpakanvillasta. Suurin osa villasta tulee paikallisilta pientuottajilta sekä keskikokoisilta tuottajilta, joilla on oma lauma alpakoita.

Voisimme olla 100 % varmoja eläinten kohtelun laadusta vain kasvattamalla eläimet itse. Se ei ole järkevää tai kannattavaa. Alpakka on kallis sekä arvostettu eläin Perussa. Tämä kannustaa eläinten hyvään kohteluun. Lisäksi alpakka on paikallisille kulttuurillisesti tärkeä eläin, jota pidetään arvossa. Tämän lisäksi alpakka lisääntyy hitaasti, mikä kannustaa eläinten hyvään kohteluun. Alpakat keritään kerran vuodessa. Toimittajallamme on oma protokolla, jonka mukaan alpakoiden kerintä tulee tehdä. Myös Perun tuotannon ministeriöllä (Peruvian Ministry of Production) on protokolla alpakoiden keritsimiseen, jota kaikkien tuottajien tulee noudattaa.

Lankatoimittajamme on palkannut kolmannen osapuolen tarkistamaan, että tilansa eläimiä kohdellaan eettisesti sekä ohjeistuksien mukaisesti. Toimittajamme palkkaamille keritsijöille maksetaan tuntipalkkaa eikä heille makseta esimerkiksi keritsimisen nopeudesta ja keritystä kilomäärästä. Tämä kannustaa työntekijöitä kohtelemaan alpakoita hyvin keritsimisen aikana. Lankatoimittajamme alpakkatilalla on myös USDA:n myöntämä luomusertifikaatti. Tätä sertifikaattia ei ole millään muulla alpakkatilalla maailmassa. Tämä sertifikaatti kattaa alpakoiden kasvattamisen, käsittelyn ja keritsimisen. Lisäksi lankatoimittajallamme on GOTS-sertifikaatti. Nämä sertifikaatit kattavat lankatoimittajamme oman tilan langan. Alpan hankkiman langan kuitu ei tällä hetkellä tule tältä tilalta, vaan pieniltä ja keskikokoisilta tuottajilta, joiden kuidun lankatoimittajamme hankkii tukusta.

Eläinten eettisen kohtelun varmistaminen on meille haaste, kehitymme tässä kuitenkin jatkuvasti. Perun lankatuotannon vastuullisuuden ja eettisyyden varmistaminen sosiaalisen vastuun standardein on hyvin tärkeä seuraava askel kohti vielä vastuullisempaa tuotantoa. Valitettavasti pienen toimijan mahdollisuudet liittyä erilaisiin sosiaalisen vastuun järjestöihin on rajallinen. Haluamme olla tähän asiaan liittyen avoimia.

Alpan tuotteet valmistetaan useimmiten 100 % alpakanvillasta. Toisinaan siihen yhdistämme myös muita luonnonkuituja, kuten silkkiä. Tuotteen uudelleenkäyttö ja kierrätys on sitä helpompaa, mitä vähemmän eri materiaaleja siihen on käytetty. Juuri tästä syystä Alpan neuleista ei löydy esimerkiksi elastaania tai akryyliä, jotka vaikeuttavat tuotteen kierrättämistä. Alpakka kestää hyvin kriittisen tarkastelun myös kestolujuutensa ja lämpöarvonsa ansiosta. Lisäksi alpakanvilla hylkii likaa, mikä vähentää pesukertojen määrää. Alpakanvillasta valmistetun tuotteen elinkaari on näin ollen pitkä.

Vuonna 2021 Alpan hankkimasta langasta 98 % oli 100 % alpakanvillalankaa ja 2 % oli silkki-alpakka-lankaa. Näistä langoista on valmistettu kaikki Alpan neuleet sekä pipot. Huivit, torkkupeitot ja peitot puolestaan hankitaan perulaiselta toimittajalta. Huivit, torkkupeitot ja peitot muodostavat 7 % kaikista Alpan tuotteista. Huivit ja torkkupeitot ovat 100 % alpakanvillaa. Peittojen päällismateriaali on perulaista pima-puuvillaa. Pima-puuvillan osuus kaikesta materiaalista on niin pieni, että sen osuuden laskeminen ei ole mahdollista.

Vuonna 2021 Alpa käytti laatuluokitukseltaan kolmea eri alpakanvillalaatua. Yleisin käyttämämme alpakkalaatu on Fine Special Alpaca, joka on kestävä kuitu etenkin pintastruktuurillisiin neuleisiin. Hyvin pehmeää Baby Alpaca -laatuista villaa käytämme napakoissa ja sileissä neuleissa sekä pipoissa ja kudotuissa huiveissa. Lisäksi käytämme erittäin hienoa Premium Baby Alpaca -laatua.

Ostamamme alpakanvillalangan ja silkki-alpakka-langan määrä vuonna 2021 oli 5086 kiloa. Kaikki käyttämämme alpakanvillalanka on REACH-asetuksen mukaista. Myös ostamallamme värjäämättömällä langalla on ÖKÖ-TEX® 100 -sertifikaatti. Tuotteidemme valmistuksessa ei käytetä haitallisia kemikaaleja.

Olemme varmistaneet, että oman tuotantomme tuotteiden eikä alihankittujen tuotteiden valmistuksessa ole käytetty seuraavia kemikaaleja:

(Lista englanniksi kemikaalien nimien selvyyden vuoksi)

  1. Alkylphenol & ethoxylates
  2. Phthalates
  3. Brominated and chlorinated flame retardants
  4. Azo dyes releasing carcinogenic amines through reductive cleavage
  5. Organotin compounds
  6. Poly-and Perfluorinated chemicals
  7. Chlorobenzenes
  8. Chlorinated solvents
  9. Chlorophenols
  10. Short-chain chlorinated paraffins
  11. Heavy metals: cadmium, lead, mercury, and chromium (VI)

Alpakoiden pienestä lukumäärästä johtuen alpakanvilla on kallis ja harvinainen materiaali, minkä vuoksi hävikin välttäminen on erityisen tärkeää. Langantuotannossa ei synny juurikaan hävikkiä.

Alpalla on käytössä kahta eri nappityyppiä: metalliset napit ja neuleen väriseksi värjätyt napit, jotka ovat corozoa, eli kivipähkinää. Metalliset napit ja kantanapit tulevat suomalaiselta toimittajalta, joka alihankkii napit Italiasta. Värjätyt napit puolestaan hankitaan Tšekistä.

Ostamamme alpakanvillalangan ja silkki-alpakka-langan määrä vuonna 2021 oli 5086 kiloa.

2.2 Tuotanto

Neuleet neulotaan muotoon aina kun mahdollista. Epäonnistuneet kappaleet ja prototyypit lähetetään Alpan toimistolle Suomeen. Lisäksi kaikki pienikin neulonnasta ylijäävä materiaali lähetetään toimistolle Suomeen. Näitä materiaaleja ei hävitetä. Alpalla suunnitellaankin tällä hetkellä keinoja, joilla tätä neulehävikkiä voitaisiin jalostaa. Näin ollen tuotannosta ei synny hävikkiä. Menekin tarkalla arvioinnilla ja sesonkien yli kantavalla ajattelulla vältetään ylijäämä. Neuleita valmistetaan pieni määrä kerrallaan, ja täydennyseriä tehdään tarvittaessa. Varaston kierto on myös nopeaa.

Pitkät yhteistyösuhteet ovat Alpan toiminnassa hyvin tärkeitä. Alpa on tehnyt yhteistyötä lankatoimittajansa kanssa vuodesta 2012, eli yrityksen perustamisesta lähtien. Sopiva Alpan kriteerit täyttävä tuotantolaitos neuleiden neulontaan löytyi Liettuasta vuonna 2016. Vuonna 2019 tuotannon määrän kasvaessa oli ajankohtaista löytää uusi tuotantolaitos Liettuasta, jotta Alpa voisi vastata neuleiden kysyntään.

Alpan neuleita valmistetaan Liettuassa kahdella tuotantolaitoksella. Toisella näistä on sekä ISO 9001- ja ISO 14001- että EMAS-standardit.

Alpan pipot valmistetaan yhdellä toimittajalla Suomessa myös hävikkiä välttäen. Valikoimissa olevat neuleharjat valmistetaan Saksassa. Marseille-saippua valmistetaan Ranskassa.

Lisää Alpan toimittajista pääsee lukemaan kappaleesta 3.

Testaamme ja koekäytämme eri neulemallien prototyyppejä erityisen tarkasti silloin, kun neulemallissa on käytetty esimerkiksi uutta lankalaatua tai tekniikkaa. Näin ollen minimoimme riskin, että tuotantoerässä olisi jotain olennaisesti käyttöön tai kestävyyteen vaikuttavaa virhettä. Mikäli tästä huolimatta tietty reklamaation aihe toistuu, tarkistamme tilanteen ja selvitämme, onko syynä jokin tuotantotekninen seikka, jota on syytä muuttaa.

Reklamaatioihin suhtaudumme vakavasti. Korjaamme tai korjautamme virheen tai hyvitämme tapahtuneen asiakkaalle rahallisesti. Palautetut tuotteet laitetaan aina takaisin myyntiin.

2.3 Jäte

Alpan omasta toiminnasta syntyi jätettä 531 kiloa vuonna 2021. Tästä jätteestä suurin osa on kierrätykseen menevää kartonkia. Suurin osa kartongista koostuu tuotepalautuksien yhteydessä palautuneista pakkauspusseista. Vuonna 2020 toiminnasta syntyi jätettä 280 kiloa. Huomioitavaa on kuitenkin se, että vuonna 2021 jätteen määrä onnistuttiin laskemaan tarkemmin ja luotettavammin verrattuna vuoteen 2020. Näin ollen vuosien vertailu keskenään ei anna oikeaa kuvaa jätteen määrän kehityksestä

Kuvio 1. kuvaa Alpan toiminnasta syntyvän jätteen jakautumista. Alpan tuotannosta ei synny jätettä. Vialliset tuotteet sekä prototyypit lähetetään tehtailta Alpan toimitiloihin Jyväskylään. Näiden materiaalien osalta Alpa suunnittelee parhaillaan tapoja jatkojalostukseen ja uudelleenkäyttöön.

Energiajäte on lajiteltu hyödynnettäväksi energiantuotannossa. Paperi, kartonki, lasi ja metalli kierrätetään asianmukaisesti. Biojäte lajitellaan kompostoitavaksi. Muovi ohjataan muovinkeräykseen. Vaarallinen jäte ohjataan sille osoitettuun keräykseen.

Jäte vuonna 2021

  • Biojäte 31% 31%
  • Energiajäte 14% 14%
  • Kartonki 42% 42%
  • Muovi 12% 12%
  • Lasi 1% 1%
  • Metalli 0% 0%
  • Vaarallinen jäte 0% 0%
Kuvio 1: Jätteen jakautuminen

2.5 Pakkausmateriaalit

Alpan tuotteet pakataan 100 % kierrätettävään ja uudelleen käytettävään postituspussiin, jolla myös mahdolliset vaihto- ja palautustuotteet voi toimittaa takaisin. Lisäksi kannustamme asiakkaitamme valitsemaan paperia vielä ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon, RePackin.

RePack on suomalaisyrityksen kehittämä, palkittu pakkausmateriaali ja sen palautusjärjestelmä. RePack-pakkaukset valmistetaan kierrätysmuovista, ja yksi paketti kestää keskimäärin 20 käyttökertaa. Pakkaus on 100 % kierrätettävää polypropeenia.

Vuonna 2021 verkkokaupan lähetyspakkauksista 4 % oli RePack-pakkauksia. Vuonna 2020 prosenttiosuus oli 11,9 %, joten RePack-pakkauksien käyttö on valitettavasti vähentynyt. Loput 96 % tilauksista pakattiin Alpan omaan kartonkiseen pussiin. RePack-pakkaukset ovat toimineet verkkokauppalähetyksien kanssa erinomaisesti. Koska RePack-pakkauksia on käytetty verkkokauppatilauksissa edellisvuotta vähemmän, olemme lisänneet RePack-pakkauksen valintamahdollisuuden näkyvyyttä verkkokaupassamme.

Vuonna 2021 kaikesta Alpan kuluttamasta pakkausmateriaalista 91 % on uusiutuvista ja kierrätetyistä materiaaleista. Tähän lukeutuvat RePack-pussit, verkkokaupan paperiset lähetyspussit, tuotteen mukana annettavat esitteet, tuotteiden hintalaput, verkkokaupan vaihto- ja palautuslomakkeet sekä myymälässä tarjottava paperikassi. Ei uusiutuviin tai kierrätettyihin pakkausmateriaaleihin on lukeutunut vuonna 2021 tuotteiden pakkauksessa käytetyt muovipussit sekä hintalappujen kiinnikkeet. Pakkausmateriaalien käytön jakautumista pääsee tarkastelemaan kuviosta 2.

Pakkausmateriaalien käyttö 2021

  • Paperikassi 3% 3%
  • Muovipussi 8% 8%
  • Kiinnikkeet 1% 1%
  • Hintalapu 1% 1%
  • Vaihto- ja palautuslomake 5% 5%
  • Esite 28% 28%
  • Pakkauspussi 51% 51%
  • RePack 3% 3%
Kuvio 2: Pakkausmateriaalien käyttö 2021
Alpan verkkokauppalähetyksiin käytettävät paperipussit ovat FSC-sertifioinnin mukaisia. Alpan tuotteet pakataan yksitellen kuljetusta ja säilytystä varten. Tuotteet pakataan tehtaalla pientiheyspolyeteeniin (PE-LD/LDPE) eli ohueen ja kevyeen muovipakkaukseen. Muovipakkauksen käyttäminen on toistaiseksi välttämätöntä, jotta tuotteet pysyisivät vahingoittumattomina ennen kuin ne tulevat asiakkaan käyttöön. Muovipakkaus estää tuotteiden kastumisen kuljetuksessa ja suojaa tuotteita muun muassa tuholaisilta. Näin ehkäisemme turhan hävikin syntymistä. Tämän vuoksi tuotteita ei ole ympäristön kannalta edullista pakata varastollamme uudestaan esimerkiksi paperikääreeseen, koska tuotteet pakataan joka tapauksessa tehtaalla muovipussiin. Tällöin pakkausmateriaalista syntyvä ympäristökuormitus olisi vielä suurempi.

Alpan tuotteet pakataan aina kierrätettävään muovipakkaukseen. Kehotammekin asiakkaitamme uusiokäyttämään muovipakkausta esimerkiksi roskapussina ja lopulta kierrättämään sen asianmukaisesti. Näin edistämme muovin kiertotalouden kehittämistä.

Me Alpalla tiedostamme muovin ympäristöongelmat muun muassa meriin ja muihin vesistöihin päätyvän mikromuovin ja muovin valmistamisen ympäristövaikutuksien osalta. Vaikka ekologisten pakkausmateriaalien osuuksia on onnistuttu nostamaan, parantamisenkin varaa on yhä.

Lankamateriaalit ja valmiit neuleet tulevat meille pahvilaatikoissa, jotka käytämme uudelleen esimerkiksi neuleiden säilyttämisessä sekä jälleenmyyjille lähetettävissä toimituksissa. Käyttökelvottomiksi hajonneet pahvilaatikot kierrätetään asianmukaisesti. Näitä pahvilaatikoita Alpa ei hanki itse, vaan tehtaat tarjoavat ne.

Taulukossa 1 olemme listanneet vuoden 2021 pakkausmateriaalien sekä riippulappujen ja etikettien toimittajat.

%

Vuonna 2021 kaikesta Alpan kuluttamasta pakkausmateriaalista 91 % on uusiutuvista ja kierrätetyistä materiaaleista

Yritys Kategoria Osoite
Pussikeskus Oy Postipussit Ilmalankatu 2A, 00240 Helsinki
Garlita Muovipussit Rinkūnų k. Garliavos apyl. sen. Kauno r. sav. Stadiono 2 LT – 53280
Tuotenauha Oy Niskalaput Moisionkatu 6, 15101 Lahti
Grano Oy Riippulaput Vehkakatu 1, 40700 Jyväskylä
Printela UAB Materiaalilaput Technikos g. 7, Kaunas 51209, Lithuania
Varcotex S.P.A Riippulappujen kiinnikkeet Via T. A. Edison, 17, 41012 Carpi MO, Italy
Jyväskylän Siirtopaino Esitteet Kiilatie 4, 40320 Jyväskylä
Jyväskylän Kopio-Team Oy Esitteet, kortit Yrjönkatu 35, 40100 Jyväskylä
Jyväskylän Siirto-Paino Vaihto- ja palautuslomakkeet Kiilatie 4, 40320 Jyväskylä
Jyväskylän Kopio-Team Oy Vaihto- ja palautuslomakkeet Yrjönkatu 35, 40100 Jyväskylä
Jyväskylän Kopio-Team Oy Hinta-tarrat Yrjönkatu 35, 40100 Jyväskylä
Pajalahti Trading Oy Paperiteippi Laivurinkatu 10 B 12a, 00150 Helsinki

2.6 Oma toimintamme

Tavoitteemme on kehittyä jatkuvasti vastuullisuustyössämme. Vuonna 2020 Alpa on luonut oman Supplier Code of Conductin, eli toimintaperiaatteet, johon jokainen toimittaja sitoutetaan. Allekirjoituksien hankkiminen on tällä hetkellä vielä kesken oleva prosessi. Olemme julkaisseet toimintaperiaatteet verkkosivuillamme. Aloitimme allekirjoituksien keräämisen vuoden 2020 marraskuussa ja vuoden 2021 loppuun mennessä 66 % kumppaneistamme oli allekirjoittanut ohjeistuksen.

Toimintamme vastuullisuuden tavoitteista tulevaisuudessa pääsee lukemaan lisää liitteestä 1.

3. Sidosryhmät

SIDOSRYHMÄT

Keskeisimpiä Alpan sidosryhmiä asiakkaiden ja henkilöstön lisäksi ovat lankatoimittajat Perussa sekä tuotantolaitokset Suomessa ja Liettuassa. Pidämme aktiivisesti yhteyttä lankatoimittajiin ja tuotantolaitoksiin.

Yhteistyökumppaneiden valinnassa tärkein kriteeri on toimiva ja reilu prosessi sekä sen laadukas lopputulos. Halvin hinta ei ole valintaperuste: tuotantolaitoksen suhteen esimerkiksi henkilöstön työolot sekä yhteistyön luotettavuus ja kesto arvotetaan hintaa merkittävämmäksi tekijäksi. Koska Alpa valitsee toimittajansa tarkoin, vahvan luottamussuhteen ylläpito kaikkien toimittajien kesken on mahdollista.

Kaikista Alpan tuotteista 93 % valmistetaan matalan riskin maissa, eli Suomessa, Liettuassa, Saksassa ja Ranskassa. Matalan riskin maissa ihmisoikeudet toteutuvat suuremmalla todennäköisyydellä kuin riskimaissa. Suomessa valmistetaan kaikki valikoiman pipot ja Liettuassa neuleet. Tämän lisäksi Alpan valikoiman neuleharjat valmistetaan Saksassa ja neuleiden pesuun tarkoitettu Marseille-saippua Ranskassa. 7 % kaikesta tuotannosta tulee Perusta. Perussa tuotetut tuotteet ovat kaikki Alpan valikoiman huivit, torkkupeitot ja peitot. Tuotantovolyymit on laskettu kilomääräisesti. Vuonna 2021 Alpan tuoteportfoliossa on useita eripainoisia tuotteita, jonka vuoksi vertailu kilomääräisesti on tarkempaa.

Sitoudumme siihen, että kaikki toimittajamme ja kumppanimme maksavat työntekijöilleen elämiseen riittävää palkkaa. Mikäli käy ilmi, että toimittajamme tai kumppanimme ei maksa työntekijöilleen elämiseen riittävää palkkaa, ryhdymme välittömiin toimenpiteisiin. Ensisijaisesti haluamme vaikuttaa ja kehittää toimittajamme tai kumppanimme toimintaa. Jos tämä ei ole mahdollista, joudumme etsimään uuden toimittajan tai kumppanin. Elämiseen riittävä palkka on usein suurempi kuin maan lait määrittävät työn minimipalkaksi. Elämiseen riittävä palkka varmistaa sen, että työntekijän työstä saama palkka kattaa kaikki pakolliset kustannukset kuten asumisen, ruoan ja julkisen liikenteen kustannukset perheelle.

Olemme aloittaneet prosessin, jossa selvitämme maksavatko riskimaissa sijaitsevat kumppanimme työntekijöilleen elämiseen riittävää palkkaa. Tämä tarkoittaa käytännössä Perussa sijaitsevien kumppaneidemme maksamaa palkkaa. Prosessi on vielä kesken ja tulee todennäköisesti olemaan pitkä. Tavoitteenamme on selvittää kumppaneidemme työntekijöille maksettavan palkan määrä sosiaalisen vastuun standardein vuoden 2022 aikana. Hidastuksia voi kuitenkin tulla ja prosessi voi olla odotettua pidempi. Meillä ei myöskään ole aikaisempaa kokemusta vastaavanlaisesta selvitystyöstä. Selvityksellä on myös suuret kustannukset – varsinkin pienelle suomalaiselle tekstiilialan yritykselle. Tämän vuoksi voimme myös joutua hakemaan rahoitusta selvitystyölle. Tämän vuoksi sitoudumme selvittämään kumppaneiden työntekijöilleen maksaman palkan viimeistään vuoteen 2025, mikäli toiveemme vuoden 2022 tavoitteesta ei olekaan realistinen.

Olemme olleet yhteydessä selvitystyöhömme liittyen esimerkiksi kansalaisjärjestöihin ja turvaudumme heidän ohjeisiinsa ja apuunsa, kun valitsemme kaikista luotettavinta keinoa selvittää työntekijöille maksettavat palkat.

Tuotteidemme silkki tulee alihankkijamme kautta Kiinasta. Sitoudumme siihen, että tuotteissamme ei käytetä raaka-aineita, jotka tulevat Xinjiangin uiguurien autonomiselta alueelta. Alpa ei hyväksy pakkotyövoimaa tuotantoketjussaan.

Lista kaikista Alpan toimittajista ja alihankkijoista löytyy liitteessä 2.

3.1 Liettuan tuotanto­laitokset

Alpan kaikki tuotanto pois lukien pipot, huivit, harjat sekä tuotteille soveltuva pesuaine tapahtuu Liettuassa. Kriteerit tuotantolaitoksien valintaan ovat olleet laadukas työ, vahva ammattitaito, henkilöstön hyvinvointi ja toimiva kommunikaatio. Lisäksi erittäin tärkeinä kriteereinä on työntekijöiden järjestäytymisoikeus, asiaankuuluva palkkaus, lainmukaiset työajat sekä korkea työturvallisuus. Alpa haluaa ylläpitää pitkiä yhteistyösuhteita, jotka perustuvat kummankin osapuolen väliselle vahvalle luottamukselle ja suoralle kommunikaatiolle.

Yhteyshenkilön lisäksi Alpan henkilöstö vierailee tuotantolaitoksilla säännöllisesti. Ymmärrämme, että Alpan henkilökunnan vierailu tuotantolaitoksilla ei itsessään takaa eettisiä ja hyviä työoloja. Tämän vuoksi pitkien asiakassuhteiden ja molemmin puolisen avoimuuden ja luottamuksen tärkeys korostuu. Olemme suorassa yhteydessä tehtaisiin viikoittain. Yhteydenpito ilman välikäsiä on erittäin tärkeässä roolissa. Näin myös vastuullisuuden valvonta ja hallinta on tehokasta ja ylipäätään mahdollista.

Vuonna 2021 neuletuotteet vastasivat 84 % kaikesta Alpan tuotannosta.

TUOTANTOLAITOKSET

Garlita

Garlitan kanssa Alpa on tehnyt yhteistyötä vuodesta 2016 asti. Garlita on innovatiivinen ja moderni tuotantolaitos, joka on saanut palkintoja esimerkiksi työhyvinvoinnista ja neuleinnovaatioista. Tuotantolaitoksella on ISO14001-, ISO9001- ja EMAS-sertifikaatit. Garlitalla on 172 työntekijää. Työntekijöistä naisia on 152 ja miehiä 20.

Vuonna 2019 Garlita alkoi tuottaa itse toimintaansa tarvittavan energian. Tämä mahdollistettiin, kun aurinkopaneelit asennettiin laitoksen katolle.

Alpa on kuvannut Garlitalla videon, jossa tuotantoprosessi havainnollistetaan. Sen pääsee katsomaan Alpan verkkosivuilta.

3.2 Lankatoimittajat

Alpan käyttämä alpakanvillalanka tulee Perusta, alpakoiden kotimaasta. Lankatoimittaja on tukkuri, joka ostaa villan paikallisilta pieniltä ja keskikokoisilta tuottajilta. Lankatoimittaja on valittu huolellisesti paikan päällä, ja oikean kumppanin valinta oli pitkä prosessi. Tämän vuoksi Alpa haluaa ylläpitää pitkiä asiakassuhteita myös lankatoimittajaan ja käy tämän kanssa suoraa vuoropuhelua ilman välikäsiä. Alpa on työskennellyt lankatoimittajan kanssa vuodesta 2012, eli Alpan perustamisesta alkaen. Alpa haluaa myös vahvistaa asemaansa tärkeänä asiakkaana sekä sitä kautta vaikuttaa Perun työntekijöiden oloihin positiivisesti ja tehdä yhteistyötä toimittajien kanssa työolojen kehittämiseksi.

Vuonna 2021 Alpan käyttämästä langan 100 % tuli yhdeltä lankatoimittajaltamme, Michelliltä. Tämänhetkinen ainoa lankatoimittaja Alpalle on Michell y Cia S.A., josta kerromme seuraavaksi lisää.

Michell y Cia S.A.

Aloitimme yhteistyön Michellin kanssa vuonna 2012, jolloin myös Alpa perustettiin. Michell on yksi Perun johtavia alpakanvillan tuottajia ja heillä on vuosikymmenten mittainen osaaminen ja ammattitaito alpakoiden kasvattamiseen ja alpakanvillan käsittelyyn. Michell perustettiin vuonna 1931.  

Langantuotannon kaikki ylijäämä kierrätetään ja tästä ylijäämästä lankatoimittaja valmistaa uutta kierrätettyä lankaa. Toinen osa ylijäämästä, jota Michell ei pysty itse hyödyntämään, myydään muille tuottajille Kiinaan, Intiaan ja Eurooppaan. Siellä ylijäämä käsitellään ja siitä valmistetaan myös uutta lankaa.

Perussa minimipalkka on 930 solia. Olemme kysyneet Michelliltä, kuinka paljon palkkaa he maksavat työntekijöilleen. Alpakoiden keritsijöille maksetaan minimipalkan ylittävää palkkaa ja keritsijöiden avustajille minimipalkkaa. Langan kudontaan osallistuville työntekijöille maksetaan minimipalkan ylittävää palkkaa. Näiden maksujen lisäksi Michell maksaa perheellisille 100 solin lisän kuukausittain. Kerran vuodessa Michell maksaa myös 550 solin lisän jokaisesta työntekijän lapsesta koulunkäyntibonuksena. Jouluisin Michell tarjoaa työntekijöilleen 340 solin arvoisen joulukorin. Halutessaan työntekijät voivat myös ottaa Michelliltä lainaa 4300 soliin asti.

Olemme aloittaneet prosessin, jonka tavoitteena on selvittää ja varmentaa, että Perun kumppanimme maksama palkka on todella elämiseen riittävää palkkaa. Työ on tämän osalta kuitenkin vielä kesken.

Michell tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuuden antaa anonyymia palautetta työhön ja työoloihin liittyen. Palautteet kerätään lukittuun palautelaatikkoon ja laatikko käydään läpi viikoittain.

3.3 Pipot, huivit, peitot, pesuaine ja neuleharjat

Alpan kaikki pipot valmistetaan Suomessa vahvalla ammattitaidolla. Pipot valmistaa Siikaisissa Top-Knit Oy. Vuonna 2021 Alpan pipoja valmistettiin yhteensä 3630 kappaletta. Vuonna 2021 pipot vastasivat 4 % kaikesta Alpan tuotannosta.

Alpan valikoiman huivit, torkkupeitot ja peitot valmistaa lankatoimittajamme Michellin omistama MFH Knits. MFH Knits valmistaa huivit Perussa Michellin langoilla. Kaikesta Alpan tuotannosta huivien, torkkupeittojen ja peittojen osuus on 7 %. Peittojen osuuksien laskennassa ei ole huomioitu peittojen pintamateriaalina olevaa perulaista pima-puuvillaa. Valitettavasti puuvillan osuuden laskeminen suhteessa koko tuotantoon ei ole mahdollista hyvin pienen määrän vuoksi.

Vuonna 2021 Alpa lisäsi neuleille tarkoitetun Marseille-saippuan tuotevalikoimaan. Pesuaineen valmistetaan Ranskassa ja vastasi 4 % koko Alpan tuotannosta.
Vuonna 2020 Alpa otti valikoimaansa mukaan neuleiden huoltotuotteita. Huoltotuotteisiin kuuluu erilaisia neuleharjoja muun muassa nyppyjen ja lemmikkien karvojen poistamiseen. Kaikki harjat valmistetaan Saksassa Bürstenhaus Redecker GmbH:n toimesta. Vuonna 2021 harjat muodostivat 1 % koko Alpan tuotannosta. Osuudet on laskettu tuotteiden painon mukaan.

3.4 Asiakkaat

Uskomme laadukkaaseen ja yksilölliseen asiakaspalveluun, ja jokainen asiakas on meille avainasiakas. Käymme asiakaskuntamme kanssa jatkuvaa vuoropuhelua sähköpostitse, myymälässä ja sosiaalisen median kautta. Pyrkimyksemme on vastata sekä sähköposteihin että puhelimeen nopeasti. Olemme tavoitettavissa myös sosiaalisen median kanavista Instagramissa ja Facebookissa, joista jälkimmäiseen olemme perustaneet myös Alpan sisäpiiri -yhteisön. Yhteisössä asiakkaat voivat esimerkiksi jakaa käyttökokemuksia ja kuvia omista neuleistaan. Lisäksi yhteisössä keskustellaan tulevista malleista, ja jäsenillä on mahdollisuus esittää toiveita uusista väreistä sekä malleista.

Neuvomme asiakkaitamme mielellämme esimerkiksi oikean koon valinnassa. Keräämme asiakkailtamme myös palautetta asiakaspalvelusta sekä avoimella kysymyksellä että arvosanoin “great”, “okay” ja “not good”. Vuonna 2021 asiakkaat arvioivat Alpan asiakaspalvelun olleen 95,2 % ”great”, 3,3 % ”okay” ja 1,5 % ”not good”.

Laadukkaan asiakaspalvelun lisäksi panostamme siihen, että yhä useammalla kuluttajalla olisi enemmän ja parempaa tietoa vaateteollisuuden ympäristövaikutuksista ja niiden minimoimisesta. Kunnioitamme kuluttajia viestimällä toiminnastamme mahdollisimman läpinäkyvästi.

Alpalla ei järjestetä suuria alennuskampanjoita, sillä valikoiman tuotteet ovat ajattomia eivätkä edusta esimerkiksi jotain hetkellistä trendiä. Tämän vuoksi varastoja ei tarvitse saada nopealla sykkeellä tyhjäksi tuotteista, jotka eivät pian ole niin sanotusti enää muodissa. Alpa haluaa suurien alennuksien sijasta tarjota asiakkaille mahdollisuuden esimerkiksi pidentää tuotteen käyttöikää. Vuonna 2021 on esimerkiksi alennuskampanjan yhteydessä asiakkaille tarjottu kaupan päälle Marseille-saippuaa, jolloin asiakkaan kynnys huoltaa neuletta on matalampi.

3.5 Henkilöstö

Alpa koostui vuonna 2021 yhteensä 13 henkilöstä kotimaassa. Näistä seitsemän on naisia ja kuusi miehiä.

Alpa tarjoaa mahdollisuuden etätyöhön lukuun ottamatta verkkokaupan varastotyötä. Kaikki virkistys- ja työhyvinvointipäivät järjestetään paikallisesti tai lähialueilla. Vuonna 2021 työntekijöiden vaihtuvuus oli 0 % koko henkilöstöstä. Alpalla oli vuonna 2021 yksi osa-aikainen työntekijä. Vuoden 2021 loppuvuoden sesonkiaikaan Alpalla työskenteli yksi sesonkityöntekijä.

Hanna Kämärärinen

Vastuullisuus & asiakaspalvelu

Joona Penttilä

Talous & HR

Silja Piilonen

Suunnittelu

Heikki Timlin

Perustaja & toimitusjohtaja

Petri Vähäjylkkä

Ruotsi & AD

Ainomaria Haataja

Suunnittelu

Maiju Arffman

Jälleenmyynti, yhteistyöt & asiakaspalvelu

Emilia Omajoki

Varasto & lähetys

Ilari Kinnunen

Tuotanto & kansainvälinen kauppa

Lauri Hilliaho

Markkinointi & viestintä

Jaakko Taipale

IT

Aino-Riitta Timlin

Jälleenmyynti & yhteistyöt

4. Päästöt

PÄÄSTÖT

Alpan koko toiminnan hiilijalanjälki vuodelle 2021 on 86 411 kg CO2 -ekv.

Hiilidioksidiekvivalentilla (-ekv) tarkoitetaan kasvihuonekaasujen ilmastovaikutusta eli yhteen laskettua ilmastoa lämmittävää vaikutusta. Päästöistä puhuttaessa kyseinen ilmaistaan massana. Verrattuna edelliseen vuoteen Alpan koko toiminnan hiilijalanjälki on laskenut 19 453 kg CO2 -ekv. Alpalla on siis onnistuttu pienentämään koko toimintansa hiilijalanjälkeä, vaikka vuonna 2021 liikevaihto ja liiketoiminta on kasvanut. Vertailupohjaksi mainittakoon, että keskimääräisen suomalaisen hiilijalanjälki on vuodessa noin 10 300 kg CO2-ekv.

Laskelmissa on huomioitu Alpan Suomen toiminnan päästöt sekä kuljetuksista, tuotannosta, langan valmistuksesta ja alihankinnoista aiheutuvat päästöt. Vuoden 2021 hiilijalanjäljen laskenta on Alpan historian neljäs laskelma koko toiminnan ilmastovaikutuksista. Laskelmassa on hyödynnetty SYKE:n tuottamaa Y-HIILARI-laskuria (2013) ja Hiilifiksu järjestö -laskuria (n.d.), jonka on tuottanut Helsingin yliopisto yhteistyössä Sitran kanssa. Vaikka Hiilifiksu järjestö -laskuri on suunnattu ensisijaisesti järjestöjen toiminnan ympäristövaikutuksien laskentaan, se toimii hyvin apuvälineenä myös Alpan toiminnan ilmastovaikutuksien laskennassa.

Lisäksi hiilijalanjäljen laskennassa on hyödynnetty SYKE:n Ilmastodieetti-laskurin laskentaperusteiden arvoja (2019). Myös WWF:n Ilmastolaskurin laskentaperusteita (2020) on hyödynnetty hiilijalanjäljen laskennassa. Laskentaperusteita on hyödynnetty tilanteissa, joissa jonkin hankinnan ilmastovaikutus ei ole ollut saatavilla. Tietoja laskelmaan on hankittu kaikilta niiltä toiminnan osa-alueilta, joista tiedon hankinta luotettavasti on ollut mahdollista. Useampaa lähdettä ja laskuria hyödyntämällä Alpan toiminnan hiilijalanjäljen laskennassa on pyritty saamaan mahdollisimman tarkka ja puolueeton tulos.

Yleisesti yrityksen hiilijalanjälki jaetaan Scope 1, Scope 2 ja Scope 3 päästöihin (ks. kuvio 3).

Scope 1 päästöt ovat yrityksen itse tuottamia päästöjä, kuten omistuksessa olevien toimitilojen päästöt ja yrityksen omistuksessa olevien liikennevälineiden päästöt. Alpa ei kuitenkaan omista itse kiinteistöjä tai liikennevälineitä. Alpalla ei ole myöskään omaa tuotantolaitosta, joka tuottaisi suorasti päästöjä. Tämän vuoksi Alpa Scope 1 päästöt ovat 0.

Scope 2 sisältää yrityksen ostaman ja käyttämän energian päästöt. Alpan vuoden 2021 ostosähkön määrä oli 16,3 MWh ja kaukolämmön energiankulutus vuonna 2021 oli 45,5 MWh. Scope 2 päästöt olivat vuonna 2021 kaikista päästöistä 10,6 % eli 9 120 CO2 -ekv. Vuonna 2020 sama Scope 2 päästöt olivat 10 025 kg.

Kuten usealla yrityksellä, myös Alpalla Scope 3 päästöt ovat merkittävästi suuremmat. Scope 3 päästöihin luetaan kaikki epäsuorat yrityksen toiminnan päästöt. Alpalla tähän kuuluvat tuotannon päästöt, kuljetuksien päästöt, hankintojen päästöt, jätteen päästöt, liikematkustamisen päästöt, ostettujen palveluiden päästöt ja pakkausmateriaalien päästöt. Vuonna 2021 Alpan Scope 3 päästöt ovat 77 291 kg CO2 -ekv. Vuonna 2020 Scope 3 päästöt olivat 95 839 kg CO2 -ekv, joten Scope 3 päästöt ovat laskeneet.

Greenhouse Gas Protocol

%

Scope 1: 0 % Scope 2: 10,6 % Scope 3: 89,4 %
Kuvio 3: Alpan hiilijalanjäljen jakautuminen Greenhouse Gas Protocol mukaan

4.1 Alpan Suomen toiminnan päästöt

Koska Scope 1, 2 ja 3 jaottelu ei kuitenkaan suoraan näytä, kuinka päästöt jakautuvat Alpan Suomen sisäisen toiminnan ja tuotannon välille, kuvaamme seuraavaksi Suomen toiminnan ja tuotannon päästöt erikseen.

Tässä jaottelussa Suomessa valmistetut pipot ja niiden päästöt lasketaan tuotannon päästöihin. Lisäksi kaikki pakkausmateriaalit lasketaan tuotannon päästöiksi, vaikka osa niistä olisikin valmistettu Suomessa. Alpan Suomen toiminnan hiilijalanjälki koostuu energiankulutuksen, liikematkustamisen, jätteen, hankintojen, ostettujen palveluiden ja verkkokaupan toimituksien päästöistä (ks. kuvio 4).

Hiilidioksidipäästöjä vuonna 2021 syntyi Alpan Suomen toiminnasta yhteensä 42 931 kg CO2 -ekv. Alpan Suomen toiminnan päästöt ovat kasvaneet sitten vuoden 2020, jolloin päästömäärä oli 33 263 kg CO2 -ekv. Suurin päästöjen tuottaja on ollut erilaiset toimitilojen hankinnat ja investoinnit. Myös pääasiassa investointien vuoksi hiilijalanjälki on Suomen toiminnan osalta kasvanut. Näitä ovat muun muassa myymäläkalusteiden ja varastokalusteiden hankinnat. Lisäksi tähän kategoriaan sisältyy myös hankittu elektroniikka. Mainittakoon, että Alpalla esimerkiksi työtietokoneet hankitaan aina ensisijaisesti käytettynä.

Toiseksi suurin päästölähde on verkkokaupan toimitukset eli myyntirahti. Posti neutraloi yritysasiakkaiden kuljetuksista koituvat päästöt osallistumalla sertifioituihin ympäristöohjelmiin (Posti, n.d.). Postin kuljetuksien hiilidioksidipäästöt on kuitenkin huomioitu Alpan hiilijalanjäljessä, sillä päästöjen neutralointi ei kuitenkaan poista totuutta siitä, että kuljetukset ovat päästöjä tuottaneet. Kolmanneksi suurempana päästölähteenä on energia. Energian päästöt ovat koostuneet toimitilojen käyttämän energian päästöistä.

Suomen toiminnan hiilijalanjälki

  • Jäte 0% 0%
  • Matkustaminen 0% 0%
  • Tarjoilut 1% 1%
  • IT 3% 3%
  • Muut 3% 3%
  • Henkilöautoliikenne 4% 4%
  • Palvelut 7% 7%
  • Energiankulutus 21% 21%
  • Myyntirahti 28% 28%
  • Toimitilat 32% 32%
Kuvio 4: Alpan Suomen toiminnan hiilijalanjäljen jakautuminen

4.2 Tuotannon päästöt

Alpan tuotannon hiilijalanjälki koostuu lankatuotannon, neuletuotannon, huivituotannon, peittotuotannon, pesuaineen tuotannon, nappien hankinnan, pakkausmateriaalien, etikettien, neuleharjojen ja kuljetusrahdin päästöistä (ks. kuvio 5). Vuonna 2021 Alpan tuotannon hiilidioksidipäästöt olivat 43 480 kg CO2-ekv. Vuonna 2020 tuotannon päästöt olivat 72 601 kg CO2 -ekv. Näin ollen tuotannon päästöt ovat selvästi pienentyneet edellisestä vuodesta. Koska vuonna 2021 ostettiin tuotantoon tarvittavaa lankaa vähemmän kuin vuonna 2020, ovat tuotannon päästöt laskeneet. Suurin Alpan tuotannon päästöjen tuottaja on lankojen tuotannon päästöt. Lankatuotannon päästöt on laskettu tuotannon energiankulutuksen mukaan. Toiseksi suurin päästöjen lähde on rahti. Rahdin päästöjen jakautumista pääsee tarkastelemaan kuviosta 7. Nappien ja huivien päästöjä laskiessa on hyödynnetty tuotekohtaisia päästökertoimia. Nappien päästöjä laskiessa on hyödynnetty SYKE:n Ilmastodieetti-laskurin kertoimia (2019). Huivien päästöjä laskiessa on puolestaan hyödynnetty Ranan, Pichandin, Karunamoorthyn, Bhattacharyyan, Parveen ja Fangueiron (2015) tutkimuksen tarjoamia kertoimia. 10 % päästöistä on syntynyt huivien, torkkupeittojen ja peittojen tuotannossa ja 2 % pipojen tuotannossa. 2 % koko tuotannon päästöistä tuottaa Liettuassa tapahtuva neuletuotanto. Neuletuotannon päästöt on laskettu energiankulutuksen mukaan. Suuri osa neuletuotannon energiasta on tuotettu aurinkoenergialla, jonka vuoksi päästöt ovat erittäin alhaiset.

Alpakanvillalankojen valmistuksessa hyödynnetään paljon vettä. Alpan hankkiman langan vesijalanjälki vuonna 2021 on 140 405 litraa vettä.  2020 vesijalanjälki oli 329 599 litraa vettä. Vesijalanjäljen pieneneminen selittyy ostetun langan määrän vähenemisellä. Yhden värjätyn neuleen lankamäärän valmistamisessa käytetään keskimäärin 13,3 litraa vettä. Värjäämättömän neuleen valmistamiseen käytetään puolestaan noin 10,5 litraa vettä. Tässä laskelmassa on voitu huomioida vain lankojen valmistamiseen kuluva veden määrä, sillä alpakoiden juoman veden määrä suhteutettuna langan tuotantoon ei ole saatavilla. Veden määrä on kuitenkin verrattain pieni, kun se suhteutetaan esimerkiksi t-paidan tai farkkujen valmistuksessa käytettävään vesimäärään. Yhden t-paidan valmistamiseen tarvitaan kokonaisuudessaan noin 2 700 litraa vettä. Farkkujen valmistamiseen puolestaan tarvitaan kokonaisuudessaan noin 6 000–8 000 litraa vettä riippuen valmistustavasta.

  • Neuletuotanto 2% 2%
  • Pipot 2% 2%
  • Marseille 3% 3%
  • Etiketit, tekstiilimerkit jne. 4% 4%
  • Henkarit 4% 4%
  • Napit 6% 6%
  • Harjat 7% 7%
  • Pakkaus 9% 9%
  • Huivit, torkkupeitot ja peitot 10% 10%
  • Rahti 26% 26%
  • Lankatuotanto 28% 28%
Kuvio 5: Alpan tuotannon hiilijalanjäljen jakautuminen

YHDEN NEULEEN HIILIJALANJÄLKI

%

tuotteen hiilijalanjäljestä mudostuu lankatuotannon päästöistä

4.3 Tuotteen hiilijalanjälki

Alpan keskimääräinen tuotekohtainen ilmastovaikutus on 2,3 kg CO2-ekv. Vuonna 2020 tämä oli 3,2 kg CO2 -ekv. Laskuun on vaikuttanut se, että vuoden 2021 laskenta saatiin menetelmiä muuttamalla tarkemmaksi kuin edeltävin vuosina. Keskimääräinen tuotekohtainen ilmastovaikutus on laskettu huomioiden Alpan suosituimman neuletuotteen eli Drizzle-neuletakin suosituimman koon eli M-koon paino. Neuleen paino on noin 450 grammaa.

Alpan neuleen hiilijalanjälki muodostuu lankatuotannon, neuletuotannon, nappien, rahdin, Postin kuljetuksien ja pakkausmateriaalien päästöistä (ks. kuvio 6). Pakkausmateriaalin päästölaskennassa ei voitu tuotekohtaisesti huomioida riippulappujen ja näiden kiinnikkeiden päästöjä eikä hintatarrojen päästöjä, koska tarpeeksi tarkkaa kappalemääräistä päästökerrointa ei ollut saatavilla. Neuleen hiilijalanjäljen muodostuminen mukailee osittain tuotannon hiilijalanjäljen muodostumista. Kuvio 6 havainnollistaa, että 41 % tuotteen hiilijalanjäljestä muodostuu lankatuotannon päästöistä. Toisiksi suurin päästöluokka neuleelle on asiakkaalle postituksesta aiheutuvat päästöt. Rahdissa on huomioitu langan kuljetuksesta aiheutuvat päästöt sekä neuleiden kuljetuksesta aiheutuvat päästöt.

Kuvio 6: Alpan yhden neuleen hiilijalanjäljen muodostuminen
Vaatteiden ympäristökuormituksesta suuri osa aiheutuu myös vaatteen elinkaaren ajalta, jonka vaate on kuluttajan hallussa. Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n mukaan “materiaalien kehitys, tehokkaat pesumenetelmät sekä kuluttajavalistus vaatteiden oikeasta huollosta ja erityisesti pesulämpötiloista vaikuttavat merkittävästi tekstiilien aiheuttamaan ympäristökuormitukseen” (2016). Tämä ei kuitenkaan missään nimessä poista vaatteen valmistajan vastuuta. Käytössä aiheutuvat ympäristövaikutukset johtuvat esimerkiksi pesemisestä ja tekokuituvaatteiden tapauksessa sen yhteydessä vesistöön joutuvista mikromuovihiukkasista. Vaatteen kestävyyteen ja ikään on mahdollista vaikuttaa materiaalivalintojen, suunnittelun ja tuotannon lisäksi käyttötottumuksilla. Mikäli vaatetta käytetään tarkoitukseen, johon sitä ei ole tehty, nopea kuluminen on odotettavaa. Jokainen vaate kuitenkin kuluu kovassa käytössä, joten huolto- ja korjaustoimenpiteille on vääjäämättä jossain vaiheessa tarvetta. 

Alpakanvillasta valmistettuja neuleita suositellaan ensisijaisesti tuuletettavaksi pesemisen sijaan. Tahrat myös suositellaan pestävän paikallisesti. Jos kuitenkin koko neule vaatii vesipesua, asiakkaita ohjeistetaan pesemään tuotteensa käsin ja kylmässä vedessä. Koska neuletta tarvitsee pestä harvoin, myös sen käytöstä koituva ympäristörasitus on pieni. Koska jokaisella käyttäjällä on esimerkiksi neuleen käyttötarkoituksen mukaan erilainen tarve pestä neuletta, veden ja pesuaineiden käytön ympäristörasituksen laskeminen on käytännössä mahdotonta. Myös käsinpesussa käytetyn veden määrä vaihtelee käyttäjittäin. 

Pidämme erittäin tärkeänä sitä, että vaatteeseen ei suhtauduta kuin kertakäyttötavaraan. Vaatteen tulee saada arvoisensa määrän käyttökertoja sekä oikeanlaista huoltoa ja kohtelua. Pesua välttämällä, pesuohjeita noudattamalla, oikeilla huolto- ja korjaustoimenpiteillä, kierrätyksellä ja uusiokäytöllä sekä ylipäätään ajatonta ja kestävää vaatetta arvostavalla asenteella yksittäisen vaatekappaleen ympäristövaikutuksia on mahdollista vähentää huomattavasti.

4.4 Kuljetuksien hiilijalanjälki

Kuljetusten hiilijalanjälki muodostuu laivakuljetusten, maantiekuljetusten ja lentokuljetusten päästöistä (ks. kuvio 7). Näihin laskelmiin ei ole huomioitu verkkokaupan asiakastoimituksien päästöjä. Vaikka lankakuljetuksista vuonna 2021 vain 12 % kuljetettiin lennättäen, näkyy se silti suurimpana rahdin päästöjen aiheuttajana. Lentorahdin osuutta rahdin päästöistä on kuitenkin onnistuttu pienentämään. Vuonna 2020 lentorahdin osuus rahdin päästöistä oli 60 % ja vuonna 2021 osuus on 48 %. Lentokuljetuksissa on myös huomioitu osan Alpan huiveista ja torkkupeitoista toimitukset Perusta Suomeen.

Maantiekuljetusten päästöihin on huomioitu lankojen kuljetus neuletuotantoon Liettuaan ja valmiiden neuleiden kuljetus Liettuasta Jyväskylään sekä tuotteiden prototyyppikappaleiden kuljetus Liettuasta Suomeen. Laivakuljetukset ovat muodostuneet lankojen ja neuleiden kuljetuksista Liman ja Helsingin välillä. Rahdin päästöjen arvioiminen on suuntaa antavaa erityisesti laivarahdin osalta, sillä tarkkoja kilometrejä ei ollut laskennan aikana saatavilla. Vuonna 2021 rahdin tuottamat päästöt olivat yhteensä 10189 kg CO2 -ekv. Vuonna 2020 rahdin päästöt olivat taas 20093 kg CO2 -ekv. Rahdin päästöjen määrää on siis onnistuttu laskemaan.

Tässä huomion arvoista on kuitenkin se, että päästöjen vähentyminen on suoraan yhteydessä vuonna 2021 tilatun lankamäärän kanssa. Vuonna 2021 lankaa tilattiin tuotantoa varten vähemmän kuin vuonna 2020.

Kuvio 7: Kuljetuksien päästöjen jakautuminen (pl. Postin kuljetukset)

4.5 Hiilineutraalius

Hiilineutraaliuden saavuttaminen on yksi Alpan toiminnan seuraavista haasteista.

Alpa on asettanut tavoitteekseen olla oman toimintansa osalta hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä. Tämä tarkoittaa sitä, että Scope 1 ja 2 toiminta olisi päästötöntä. Koska Alpa ei omista itse toimitiloja eikä liikennevälineitä, ovat Scope 1 päästöt jo 0 kg CO2 -ekv. Scope 2 toiminnasta saadaan hiilineutraalia, kun Alpa siirtyy käyttämään 100 % uusiutuvaa energiaa. Tällä hetkellä Alpa vuokraa toimitilansa. Tästä huolimatta olemme onnistuneet vuonna 2021 vaihtamaan sähkösopimuksemme 100 % sertifioiduksi uusiutuvaksi energiaksi. Tämä on tärkeä konkreettinen askel kohti hiilineutraaliutta. Seuraavaksi tavoite päästöjen vähentämiseksi on siirtyä käyttämään sertifioitua vihreää kaukolämpöä.

Ilmastonmuutoksen torjunta on tällä hetkellä vastuullisen liiketoiminnan tärkeimpiä edellytyksiä ja pyrimme systemaattiseen hiilijalanjäljen pienentämiseen. Vuonna 2021 onnistuimme tässä, kun hiilijalanjälkemme laski verrattuna edelliseen vuoteen.

Vuosittaisen hiilijalanjäljen laskenta on tärkeä askel kohti vastuullisempaa liiketoimintaa, ja se antaa selkeän mittarin yrityksen ilmastovaikutuksista. Laskennan avulla olemme pystyneet tunnistamaan osa-alueita, joiden päästöjä voimme omalla toiminnallamme helposti pienentää. Tällaisia ovat esimerkiksi vähäpäästöisen rahtiliikenteen käyttäminen.

%

Kompensoimme kaikki päästöt, joita emme pysty välttämään.

Vaikka tavoitteemme on tehdä asioita vuosi vuodelta fiksummin ja pienemmillä päästöillä, jonkin verran päästöjä syntyy aina. Tämän vuoksi olemme päättäneet vuosittain kompensoida ne päästöt, joita emme pysty välttämään.

Vuonna 2020 koko toimintamme tuotti lähes 106 tonnia päästöjä. Kumppaniksemme koko hiilijalanjäljen kompensointiin on valikoitunut suomalainen Green Carbon.

Jaoimme hiilijalanjälkemme kompensoinnin kahdelle eri hankkeelle.

Kompensoimme 40 % päästöistämme Green Carbonin metsähiilinieluilla.

Green Carbon luo yhdessä suomalaisten metsän- ja maanomistajien kanssa hiilinieluja ja luovat nykyisille hiilinieluille lisää hiilensidontakapasiteettia. Ilmassa oleva hiilidioksidi sitoutuu metsiimme ja tämän tehokkuus on suoraan yhteydessä metsiemme kasvuun. Metsämme toimivat tärkeinä hiilinieluina ja mitä enemmän metsämme kasvavat, sitä paremmin ne sitovat hiilidioksidia.

Loput 60 % päästöistämme kompensoimme tunnetun ja arvostetun Gold Standard -sertifioinnin mukaisen kompensaatiokohteen kautta. Valitsimme meille sopivaksi kohteeksi Tehokkaammat uunit -hankkeen Perussa.

Hankkeen tavoitteena on tarjota paikallisille tehokkaampia uuneja, jolloin ruoanlaitossa tarvittavan puun määrä pienenee ja paikallisen puunhakkuun määrä vähenee. Hanke lisäksi vähentää uunien käytöstä syntyviä hiilidioksidipäästöjä. Tähän mennessä hanke on vähentänyt lähes kaksi miljoonaa tonnia hiilidioksidipäästöjä.

Hankkeen myötä jo yli 141 000 perhettä on saanut käyttöönsä tehokkaammat uunit, jotka mahdollistavat nopeamman ruoanlaiton. Lisäksi uusien uunien asennuksen yhteydessä asennetaan savupiiput, jotka vähentävät huomattavasti savulle altistumista.

Lisätietoja hankkeesta saat klikkaamalla tästä (aukeaa uudessa ikkunassa).

Myös vuoden 2021 hiilijalanjälki tullaan kompensoimaan. 

VASTUU

5. Taloudellinen vastuu

Alpan pyrkimys ei ole olla luksusbrändi, vaan tavoitteena on tarjota todellinen vaihtoehto pikamuodille.

Alpan suunnittelu sekä esimerkiksi tuotannon koordinointi, markkinointi, johtamistoiminnot ja asiakaspalvelu toimivat Suomesta käsin. Alpan henkilöstön työstä maksetaan vero Suomeen. Pääasiallinen osa myynnistä tapahtuu Suomessa, josta arvonlisävero tilitetään kotimaahan. Ruotsiin myytyjen tuotteiden arvonlisävero tilitetään Ruotsiin. Yrityksen tuloksesta maksettava yhteisövero tilitetään kokonaisuudessaan Suomeen. Kaikki Alpan työntekijät työskentelevät Suomessa.

Alpa ei osallistu vakaumukselliseen tai poliittiseen toimintaan, kuten vaalityöhön. Yhteistyöt esimerkiksi somevaikuttajien kanssa tulee ohjeemme mukaisesti olla aina merkitty selvästi. Toiminta on muutenkin sitoutumatonta ja puolueetonta.

Kiitos!

Vastaamme mielellämme
vastuullisuuteen liittyviin kysymyksiin:

info@alpa.fi

Lähteet

Dittmann, M. T., Runge, U., Lang, R. A., Moser, D., Galeffi, C., Kreuzer, M., & Clauss, M. (2014). Methane emission by camelids. PloS one, 9(4), e94363. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0094363

Posti. (N.d.) 100% hiilineutraali kompensoinnin kautta. Viitattu 24.5.2021. https://www.posti.com/vastuullisuus/ymparisto/100-hiilineutraali/.

Suomen Tekstiili ja Muoti ry. (2016). Vastuullisuuskäsikirja. Grano: Vantaa. https://www.stjm.fi/julkaisut-ja-tilastot/julkaisut/vastuullisuus-ja-kiertotalousjulkaisut/

 

Hiilijalanjäljen laskennan lähteet:

Ilmastolaskuri. (2020). WWF. Viitattu http://www.ilmastolaskuri.fi/fi/calculation-basis?country=2&year=10746.

Laskuri. Hiilifiksu järjestö. (N.d.). University of Helsinki. Viitattu https://blogs.helsinki.fi/hiilifiksu/laskuri/.

Rana, S., Pichandi, S., Moorthy, S., Bhattacharyya, A., Parveen, S. & Fangueiro, R. (2015). Carbon Footprint of Textile and Clothing Products. In Muthu, S. Handbook of Sustainable Apparel Production (pp. 141-166). CRC Press. https://www.researchgate.net/publication/276193965_Carbon_Footprint_of_Textile_and_Clothing_Products

SYKE. (2013, syyskuu). Y-HIILARI Hiilijalanjälki -työkalu. Viitattu https://www.syke.fi/fi-FI/Tutkimus__kehittaminen/Kulutus_ja_tuotanto/Laskurit/YHiilari.

SYKE. (2019, maaliskuu). Ilmastodieetti – mihin sen antamat ilmastopainot perustuvat? Viitattu https://ilmastodieetti.ymparisto.fi/ilmastodieetti/calculationinfo#baseData.